Wat bij verkoop van een woning in vruchtgebruik?

onderzoek19
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wat bij verkoop van een woning in vruchtgebruik?

#1 , 26 apr 2017 19:06

Beste
Wie kan helpen?
Een weduwe wenst haar huis te verkopen om een kleiner, moderner huis te kopen.
Waarde van het huidige huis is +/- 250.000 €
Er was géén huwelijkscontract.
Er zijn 3 kinderen.
Als ik het goed heb, is de weduwe eigenaar van 1/2, kinderen elk 1/6.

Natuurlijk, als de weduwe in dit geval 125.000 € krijgt, dan valt er niet veel te kopen...
Conclusie van de weduwe is dan natuurlijk: ik blijf wonen waar ik woon... (met navenante hoge onderhoudskosten & verwarsmingskosten en andere kosten... voor een té groot huis. Eigenlijk is het zo dat de weduwe op dit moment niet echt de middelen heeft om het huis deftig te onderhouden)

Ik heb ook gelezen dat een weduwe van 69 jaar ook nog recht heeft op 32% van haar vruchtgebruik (40.000). Dus krijgt ze 125.000 + 40.000 = 165.000. Nog steeds te weinig voor een deftige woning in de buurt...

Mijn vraag is dus: kunnen de kinderen dit geld 'opeisen' bij verkoop...? Ik heb ook info gevonden over het 'omzetten' van een woning in vruchtgebruik naar een 'geldbedrag' in vruchtgebruik...

Alvast bedankt voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 apr 2017 14:54

In dergelijk geval gebeurt nog al eens het volgende :
men verkoopt de woning en men koopt, in dezelfde verhouding, een andere woning/appartement. Op die manier is moeder terug volle eigenaar voor de helft plus heeft ze het volledige vruchtgebruik, terwijl de kinderen de blote eigendom verdelen van de andere helft. Indien er dan geld overschiet, kan dat verdeeld worden. Echter, bij zo'n transactie is het vruchtgebruik voor een vrouw van 69 slechts 20.62 %.
Bespreek één en ander met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”