Overleden erflater = niet inwoner Belgie - erfgenaam = inwoner Belgie

rechtvaardigemens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Overleden erflater = niet inwoner Belgie - erfgenaam = inwoner Belgie

#1 , 11 apr 2017 14:05

Beste,

Mijn situatie is het volgende:
Een zeer goede vriend van mij (inwoner van Engeland zonder bezittingen in België) is overleden in Engeland.
Via de notaris van Engeland heb ik vernomen dat hij mij in zijn testament een erfenis achtergelaten heeft in Engeland.

vraag1 Moet ik zijn overlijden melden in België?
vraag2 Moet ik mijn erfenis aangeven in mijn belastingspapieren?
vraag3 Wat gebeurd er wanneer de notaris in Engeland het bedrag (mijn deel) doorstort op mijn Belgische rekening? Gaat de bank vragen stellen over de oorsprong van dit geld? Moet ik een formulier of dergelijke voorleggen aan de bank als bewijs dat het bedrag uit een erfenis komt of doet de notaris dit?
vraag4 Zal ik belast worden op dit bedrag in België (inkomstbelasting, vermogensbelasting,...) ?

Hopelijk krijg ik een duidelijker beeld in deze moeilijke tijd?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 11 apr 2017 16:15

1. Neen
2. Neen
3. Dat kan en dan zegt u gewoon waarvan het geld komt. Desnoods met de bewijzen erbij.
4. Neen
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

rechtvaardigemens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2017 13:02

Kort antwoord maar al zeer goed nieuws.

Geld dit ook voor het erven van een huis door 3 mensen? Elks 1/3 deel?

Alvast bedankt

Reclame

rechtvaardigemens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 apr 2017 13:04

Sorry... Geldt dit...

Terug naar “Successie- & Registratierechten”