Kosten nalatenschap ?

Lyly2404
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kosten nalatenschap ?

#1 , 10 apr 2017 14:43

Hallo,

3 jaar geleden is mijn vader overleden. Ik en mijn halfzus waren de enige erfgenamen. Ik en mijn zus hebben geen goed contact, en zij had zelf haar eigen notaris aangesteld.
Ik heb alles in werking laten stellen via mijn eigen notaris, die was ook de notaris van mijn vader. Zij hebben alles ivm het nalatenschap in goede banen geleid. Haar notaris had daar dus niets in gedaan.
Nu na bijna 3 jaar na het overlijden van mijn vader, krijg ik nu pas een factuur van het nalatenschap. Dus kosten ivm akte neerlegging eigenhandig testament, ereloon aangifte nalatenschap, dossierkosten, opzoekingskosten en attest van erfopvolging. Het gaat hier om een bedrag van meer dan 1800 euro. Voor zover dat ik weet moeten alle erfgenamen instaan voor de kosten van het nalatenschap???
Als ik contact opnam met mijn notaris met de vraag of mijn zus niet de helft moet betalen , krijg ik als antwoord: ja eigenlijk wel, maar ja zij is onze cliënt niet, dus de schuld betreft alleen u. Maw, moet ik alleen opdraaien voor een factuur van nalatenschap omdat ik gevraagd heb om dit in gang te laten steken terwijl mijn zus er zelf baat bij had?

Kan dit allemaal ??? Kan ik iets doen??

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 apr 2017 20:13

Fout van de notaris!? Waarom zorgt hij niet dat zijn kosten betaald zijn , met de gelden uit de nalatenschap, voor hij akkoord geeft voor verdeling.
Stuur die factuur terug naar uw notaris en vraag hem om de helft rechtstreeks bij uw zuster te vragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 apr 2017 13:56

De notaris heeft gelijk wanneer hij zegt dat hij geen geld kan vragen bij jouw zus. Zij is niet zijn cliënt. De notaris kan alleen kosten aanrekenen aan zijn opdrachtgever, jij dus. Een notaris heeft geen dwangmandaat, tenzij wanneer hij door de rechtbank is aangesteld.

Jij kan de helft van de kosten wel verhalen op je zus als het kosten ten laste van de boedel zijn. Deze kosten zijn immers gedaan ten voordele van de boedel en alle erfgenamen hebben er baat bij gehad. Het gaat om de kosten van de neerlegging eigenhandig testament, aangezien dit een wettelijke verplichting is. Ook de kosten voor het attest van erfopvolging zijn nuttig voor de boedel, omdat daarmee de gelden van de banken konden vrijgemaakt worden.

De kosten van de aangifte van nalatenschap zijn volgens mij alleen door jou te dragen. Dit is geen noodzakelijke opdracht voor de boedel, maar een persoonlijke fiscale verplichting van elke erfgenaam apart. Je zus heeft haar eigen notaris aangesteld voor haar aangifte en moet hem betalen voor de door hem geleverde prestaties in dit verband. Tenzij er een regeling tussen de notariaten is uitgewerkt waarbij het ereloon verdeeld werd 55%-45%. Er bestaan hier bijna geen regels over.

Reclame

Lyly2404
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 apr 2017 13:19

De notaris heeft gelijk wanneer hij zegt dat hij geen geld kan vragen bij jouw zus. Zij is niet zijn cliënt. De notaris kan alleen kosten aanrekenen aan zijn opdrachtgever, jij dus. Een notaris heeft geen dwangmandaat, tenzij wanneer hij door de rechtbank is aangesteld.

Jij kan de helft van de kosten wel verhalen op je zus als het kosten ten laste van de boedel zijn. Deze kosten zijn immers gedaan ten voordele van de boedel en alle erfgenamen hebben er baat bij gehad. Het gaat om de kosten van de neerlegging eigenhandig testament, aangezien dit een wettelijke verplichting is. Ook de kosten voor het attest van erfopvolging zijn nuttig voor de boedel, omdat daarmee de gelden van de banken konden vrijgemaakt worden.

De kosten van de aangifte van nalatenschap zijn volgens mij alleen door jou te dragen. Dit is geen noodzakelijke opdracht voor de boedel, maar een persoonlijke fiscale verplichting van elke erfgenaam apart. Je zus heeft haar eigen notaris aangesteld voor haar aangifte en moet hem betalen voor de door hem geleverde prestaties in dit verband. Tenzij er een regeling tussen de notariaten is uitgewerkt waarbij het ereloon verdeeld werd 55%-45%. Er bestaan hier bijna geen regels over.
Maar haar notaris heeft niets gedaan in de aangifte, alles van het nalatenschap verliep via mijn notaris.

Lyly2404
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2017 13:33

Dus als ik het goed versta kan ik wel ergens eisen dat zij de helft in de neerlegging testament en attest van erfopvolging moet betalen?

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 apr 2017 13:49

Dus als ik het goed versta kan ik wel ergens eisen dat zij de helft in de neerlegging testament en attest van erfopvolging moet betalen?
Ja, dit zijn kosten van de nalatenschap waarin alle erfgenamen moeten bijdragen. Jouw zus heeft er ook voordeel uit gehaald.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”