erfgename onder bewindvoering

Nele91
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

erfgename onder bewindvoering

#1 , 09 mar 2017 20:52

Mijn grootmoeder is enkele weken geleden overleden. Nu wordt mijn grootmoeder haar deel verdeelt over de kinderen (3 kinderen, grootvader leeft nog). Mijn moeder staat onder bewindvoering waardoor alles nu geblokkeerd is. voor zover ik weet heeft ze geen schulden meer maar is dit nog uit zelfbescherming.

Nu is stoppen met de bewindvoering niet echt een goed idee. kan ze dit bijvoorbeeld dadelijk door naar mij schenken of welke "oplossingen" zijn er ?
of als zij haar deel zou weigeren, komt dit dan naar mij toe of gaat dit dan naar haar broer en zus?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2017 22:48

Jouw moeder kan niet zomaar haar deel weigeren (= verwerpen). Hiervoor moet de bewindvoerder machtiging vragen bij de vrederechter. De vrederechter zal natuurlijk vragen waarom het in het belang van jouw moeder is dat zij niets erft. Als het een gezonde erfenis is, zal hij dat weigeren. Jouw moeder heeft er belang bij dat ze veel geld op haar rekening heeft staan om haar oude dag te financieren.

Nu dat zij bijna zeker haar deel van de erfenis zal krijgen, stelt de vraag zich of zij nog kan schenken of legateren aan jou.

Er zijn twee mogelijkheden:

1) schenking/testament door jouw moeder.
- normaal zal jouw moeder onbekwaam zijn verklaard om schenkingen te verrichten. (Dit moet je controleren in de beschikking van de vrederechter. Heel uitzonderlijk zou het kunnen zijn dat ze voor dit deelaspect niet onbekwaam is verklaard en dan kan ze zonder machtiging aan jou schenken.)
- als ze inderdaad onbekwaam is verklaard om te mogen schenken, zal ze machtiging moeten vragen aan de vrederechter. Hiervoor moet ze minstens een zekere vorm van wilsbekwaamheid hebben. Als ze volledig dement is, zal dit zeker niet lukken. Als ze lichtjes dementerend is, misschien wel. De vrederechter zal haar oproepen en in een gesprek aftasten hoe helder van geest ze nog is. Als ze niet helder genoeg is, wordt de machtiging geweigerd en kan er niet geschonken worden. Maar dan kun je terugvallen op punt 2) hieronder.
- een geneeskundige verklaring van de dokter moet bij het verzoekschrift ingediend worden
- de bewindvoerder zal ook opgeroepen worden
- de procedure voor een testament is hetzelfde

2) schenking door de bewindvoerder (art. 499/7, §4 Burgerlijk Wetboek):
- je moeder moet onbekwaam zijn om zelf te schenken
- er moet machtiging gevraagd worden bij de vrederechter
- een geneeskundige verklaring van de dokter is nodig en dit moet de onbekwaamheid attesteren
- de schenking moet in verhouding staan tot haar vermogen
- de schenking mag je moeder of haar onderhoudsgerechtigden niet behoeftig maken
- op basis van vroegere elementen moet duidelijk zijn dat ze de bedoeling had om aan jou te schenken. Dit is een feitenkwestie.

Zo wordt het verwoord in een juridisch tijdschrift (Not.Fisc.M. 2014/7, 165):
"Als tweede voorwaarde wordt gesteld dat uit de
verklaring waarin de voorkeur te kennen werd gegeven
omtrent de aan te wijzen bewindvoerder of uit
vroegere mondelinge of schriftelijke verklaringen van
de beschermde persoon, zoals een volmacht in het
kader van de buitengerechtelijke bescherming, geuit
op een tijdstip waarop hij wilsbekwaam was, de wil
tot schenken uitdrukkelijk blijkt. De voorbereidende
werken benadrukken dat bij het doen van plaatsvervangende
schenkingen de nadruk niet ligt op het belang
van de beschermde persoon, maar wel op de wil
tot schenken van de beschermde persoon. Deze wil tot
schenken moet vaststaan."


- wat betreft het testament: dit kan NIET door de bewindvoerder opgemaakt worden. Het testament is een hoogstpersoonlijke handeling, nog meer dan een schenking.

Nele91
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2017 12:29

bedankt voor de reactie hier kan ik al wat mee

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”