Vernemen van de standen van de bankrekeningen om zelf de successieaangifte te kunnen indienen.

Vliegende hollander
Topic Starter
Berichten: 69
Juridisch actief: Nee

Vernemen van de standen van de bankrekeningen om zelf de successieaangifte te kunnen indienen.

#1 , 23 feb 2017 19:09

Iedere (wettige/reservataire) erfgenaam heeft het recht om bij de Vlaamse Belastingdienst een eigen en aparte aangifte van nalatenschap te doen.
Die successie-aangifte moet uiterlijk binnen de vier maanden worden ingediend.

Bij sommige banken worden de standen van de bankrekeningen en de samenstelling van de effectenportefeuilles zonder discussie meteen aan het loket afgeleverd aan de wettige erfgenamen die niet op de hoogte waren van de financiële toestand van de overledene.

Andere bankkantoren weigeren hardnekkig de standen van de verschillende spaar- & zichtrekeningen mee te delen.
Ze beroepen zich daarbij onder meer op het bankgeheim en vooral op strenge instructies van hun hoofdzetel.

De standen van de financiële rekeningen en effectenportefeuilles zouden enkel en alleen maar aan een notaris mogen worden toegezonden door middel van een of ander speciaal bankdocument.

Volgende bedenkingen daarbij.

1. Men heeft toch wel het recht en zelfs de wettelijke plicht om (zelf) een "correcte" successie-aangifte in te dienen...
Als men die bankgegevens niet spontaan krijgt, hoe kan men dan zijn fiscale plicht zorgvuldig vervullen ???

Men kan toch door de bankinstelling niet verplicht worden om een notaris in te schakelen voor het indienen van de successie-aangifte.
Dit brengt alleen maar extra kosten met zich.
De notaris kan misschien wel een degelijk ontwerp van successieaangifte opstellen, maar hoe dan ook moeten de erfgenamen naderhand toch zelf ondertekenen.
Men kan het dus evengoed zelf doen, als het niet al te complex is.

Waarom doen sommige banken zo moeilijk ?
Bij welke bankinstantie kan men terecht om de noodzakelijke bankinformatie te bekomen ?

Wat denkt het forum hierover ?

Bedankt voor alle nuttige tips.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 23 feb 2017 19:17

Met een attest of akte van erfopvolging krijg je de info wel van de bank.
Als je zelf erfgenaam bent natuurlijk.
Zonder attest of akte gaan ze u niets geven.

En ja men mag zelf de successieaangifte indienen.
Notaris is daarvoor niet verplicht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#3 , 28 feb 2017 21:33

Geen enkel kantoor kan die info zomaar aan het loket verschaffen. Gangbaar proces is dat je je aanmeldt om een dossier nalatenschap te openen. Kantoor zal dan dossier aanleggen op basis bewijs overlijden, erfrechtverklaring of akte van bekendheid. De dienst nalatenschappen zal dan een bankattest opmaken met tegoeden/schulden op dag van overlijden hetwelke naar de erfgenaam gestuurd wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 01 mar 2017 18:38

Basejumper, ik wil toch wel eens vertellen wat ik met 'onze' bank heb meegemaakt. Ik was bezig met een aangifte, maar drie maanden na het overlijden - de akte van erfopvolging was lang binnen- was form 201 met de rekeningstanden nog niet afgeleverd aan de erfgenamen. In mijn bijzijn en op mijn vraag belde de verantwoordelijke van het agentschap met de dienst in Antwerpen met de vraag die lijst te bezorgen aan de erfgenamen binnen de 48 u. Antwoord in Antwerpen : zelfs niet voor de paus!
Ik heb doen zelf zijn chef opgebeld en het document was 's anderendaags ter plekke.
Om maar te zeggen dat het dikwijls afhangt van de behandelende bediende. En inderdaad, in veel bankkantoren wordt tegen de familieleden nog dikwijls gezegd dat ze naar een notaris MOETEN.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#5 , 04 mar 2017 19:18

Wanton,

Dat er intern bij banken fouten gebeuren zal wel zijn. Dat is bij elk bedrijf en elke administratie het geval. De huidige besparingen bij alle banken waarbij 25 tot 30 % van het personeel weg bespaard wordt betekent helaas noodzakelijkerwijze dat de kwaliteit van de dienstverlening achteruit gaat.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”