Iedere (wettige/reservataire) erfgenaam heeft het recht om bij de Vlaamse Belastingdienst een eigen en aparte aangifte van nalatenschap te doen.
Die successie-aangifte moet uiterlijk binnen de vier maanden worden ingediend.
Bij sommige banken worden de standen van de bankrekeningen en de samenstelling van de effectenportefeuilles zonder discussie meteen aan het loket afgeleverd aan de wettige erfgenamen die niet op de hoogte waren van de financiële toestand van de overledene.
Andere bankkantoren weigeren hardnekkig de standen van de verschillende spaar- & zichtrekeningen mee te delen.
Ze beroepen zich daarbij onder meer op het bankgeheim en vooral op strenge instructies van hun hoofdzetel.
De standen van de financiële rekeningen en effectenportefeuilles zouden enkel en alleen maar aan een notaris mogen worden toegezonden door middel van een of ander speciaal bankdocument.
Volgende bedenkingen daarbij.
1. Men heeft toch wel het recht en zelfs de wettelijke plicht om (zelf) een "correcte" successie-aangifte in te dienen...
Als men die bankgegevens niet spontaan krijgt, hoe kan men dan zijn fiscale plicht zorgvuldig vervullen ???
Men kan toch door de bankinstelling niet verplicht worden om een notaris in te schakelen voor het indienen van de successie-aangifte.
Dit brengt alleen maar extra kosten met zich.
De notaris kan misschien wel een degelijk ontwerp van successieaangifte opstellen, maar hoe dan ook moeten de erfgenamen naderhand toch zelf ondertekenen.
Men kan het dus evengoed zelf doen, als het niet al te complex is.
Waarom doen sommige banken zo moeilijk ?
Bij welke bankinstantie kan men terecht om de noodzakelijke bankinformatie te bekomen ?
Wat denkt het forum hierover ?
Bedankt voor alle nuttige tips.