Overlijden. Nalatenschap. Stand van de bankrekeningen. Opvragen bankrekeninguittreksels door erfgenaam.

Pistons
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Overlijden. Nalatenschap. Stand van de bankrekeningen. Opvragen bankrekeninguittreksels door erfgenaam.

#1 , 19 feb 2017 08:02

Mijn grootmoeder (weduwe) langs vaderszijde is onlangs testamentloos overleden.
Ik ben de enige kleinzoon van mijn grootmoeder en enige zoon van mijn vooroverleden vader.
Ik treed dus als wettige reservataire erfgenaam in de plaats van mijn overleden vader.

Ik heb het sterk vermoeden dat mijn (voorheen gevolmachtigde) ooms en tanten schenkingen hebben gekregen en ook diverse geldafhalingen gedaan.
Ik was zelf niet eens gevraagd naar de begrafenis.
Mogelijks ben ik dus financieel benadeeld.

Uiteraard wens ik als mede-erfgenaam al mijn fiscale verplichtingen inzake successierechten nakomen en dus tijdig een (eigen?) aangifte in de nalatenschap in te dienen.

Mijn persoonlijke vragen.

Kan ik bij alle banken waar mijn grootmoeder spaar- en zichtrekeningen en effectenportefeuilles had :

1. De stand van zaken op "datum van overlijden" opvragen (= hoofdsom + verlopen interesten) en/of een attest aanvragen dat ik dan kan aanwenden om mijn eigen successie-aangifte zorgvuldig en tijdig te kunnen indienen ?

2. (al dan niet tegen betaling van een onkostenvergoeding) bij de hoofdzetel of bij het plaatselijk bankkantoor "bankrekeninguittreksels" en "portefeuilleoverzichten" opvragen van de vorige jaren om zo concreet te kunnen nagaan of er schenkingen en/of verdachte afhalingen of transacties van grote bedragen zijn gebeurd ?

Alle nuttige informatie en tips zijn bijzonder welkom, waarvoor allerbeste dank !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 feb 2017 08:22

Gelieve niet dezelfde topic twee keer te plaatsen. De andere topic is verwijderd.

Pistons
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2017 08:44

Bedankt.

Vermits mijn vragen in wezen betrekking hebben of twee domeinen dacht ik dit best in de twee verschillende rubrieken werd geplaatst....

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2017 10:53

1. Ja, dat kan je. Dat noemt men de 'fiscale lijst'. De bank zal natuurlijk op een loutere verklaring van jou niet willen voortgaan om deze delicate informatie te bezorgen. Daarom zal je een attest van erfopvolging moeten overhandigen. Dit kan je bekomen bij het registratiekantoor of bij je notaris. Als er een testament is, kan je het alleen bekomen bij je notaris. Houd er rekening mee dat we een termijn van ongeveer 15 dagen moeten in acht nemen waarbij er fiscale/sociale notificaties binnen kunnen komen. Je attest zal je dus niet een paar dagen na aanvraag ontvangen.

Eenmaal je de fiscale lijst hebt, ben je er nog niet. Je hebt geen zicht op eventuele schenkingen van banktegoeden die de laatste 3 jaar die zouden gebeurd kunnen zijn. Deze moet je ook vermelden in je aangifte.

Je ooms en tantes hebben misschien ook al een notaris ingeschakeld. Om kosten te besparen, zou je ook bij hem kunnen aansluiten. Anders moet jij alleen een notaris betalen.

2. Ja, dat is mogelijk. Dat zal je inderdaad iets kosten, maar als algemene rechtsopvolger van je grootmoeder heb je alle macht over haar rekeningen, inclusief uiteraard de mogelijkheid om de bankhistoriek te bekijken.

Ga maar ver terug in de tijd. Iedere schenking die je grootmoeder aan je ooms/tantes heeft gedaan, valt aan te rekenen op de erfmassa.

Pistons
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 feb 2017 12:05

Beste Poene,
Van ganser harte bedankt voor die zeer nuttige informatie !

Bijkomende vraag :
Kan ik persoonlijk zelf alleen een attest van erfopvolging aanvragen bij het bevoegde Registratiekantoor (er is immers geen testament) ?

Met andere woorden, moeten alle andere erfgenamen (= ooms/tantes) al dan niet eveneens mee ondertekenen om die aanvraag tot het bekomen van een fiscaal attest van erfopvolging in te dienen en kan ik dus volledig zelfstandig en alleen handelen ?

Nogmaals een grote merci.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 19 feb 2017 13:15

Het is voldoende dat één erfgenaam zo'n attest van erfopvolging vraagt. Hij moet wel alle erfgenamen vermelden. Indien één van uw ooms dat heeft gedaan, zal uw naam ook voorkomen op dat attest. Elke bank zal u dan oproepen om haar documenten mee te ondertekenen.
Ik zou een eigen notaris aanspreken. Ik heb het gevoel dat je uw ooms/tantes niet of niet meer vertrouwt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Pistons
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 feb 2017 14:00

Beste Wanton,

Hartelijk dank voor uw toelichting !
Uw gevoel is inderdaad volkomen correct.
We hebben immers zeer sterke vermoedens dat er reeds schenkingen zijn gebeurd en dat er transferts zijn gebeurd naar andere effectenportefeuilles.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”