nadelen woning schenken

ddr23693
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

nadelen woning schenken

#1 , 10 feb 2017 20:23

Ik ben 65 jaar en ben aan het overwegen om mijn woning te schenken aan mijn enige zoon. Vooral om later de hoge erfenisbelasting te vermijden.
Maar ik vraag mij nu wel af wat de nadelen en gevaren voor mij zijn?
Vruchtgebruik blijft bij mij en naakte eigendom gaat naar mijn zoon. Maar wat gebeurt er als mijn zoon schulden zou maken? Kan men dan verplichten om de woning te verkopen? Wat met vruchtgebruik?

De bedoeling van mij is dat de opbrengst van de woning (verkoop) zou gebruikt worden om de zorgen die ik nodig heb (rusthuis,serviceflat) te gebruiken.
Kan dit beschreven worden bij een schenking? Of is de opbrengst van de eventueele verkoop van de woning later volledig voor mijn zoon of diens erfgenamen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddr23693
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2017 20:44

Nog een bijkomende vraag. Mijn zoon heeft nog een lening lopen van de aankoop van zijn eigen woning. Als ik een gedeelte of volledig mijn huis schenk, mag hij dan de lening nog inbrengen voor de belasting?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 11 feb 2017 19:04

Indien hij een woning verkrijgt, zelfs blote eigendom, niet uit erfenis , verliest hij direct de eventuele verhoging van de woonbonus.
Indien u uw woning schenkt aan uw zoon, doet u aan vrijwillige verarming. Dat wil zeggen, dat het OCMW nooit uw rusthuiskosten zal bijleggen. Uw zoon zal verplicht worden de sommen die u zelf niet kan betalen, bij te dragen. Immers, als u de woning schenkt en die wordt, mits akkoord van uzelf, later verkocht, dan is het grootste deel van het geld naar uw zoon.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”