nalatenschap mama

Ellievdb
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

nalatenschap mama

#1 , 07 feb 2017 14:53

Hallo iedereen, kan er mij iemand aub helpen met het invullen van de 23blz tellende aangifte van nalatenschap? Ik heb al veel zelf kunnen invullen, johei! Maar, ondanks contact met het nummer 1700, en het zogezegde voorbeeldformulier (die mij weinig helpt), heb ik toch nog enkele vragen.

Gegeven:
- Moeder is overleden.
- Was getrouwd met mijn vader, zonder huwelijkscontract.
- Had geen schulden, geen schenkingen gedaan, geen testament of wilsverklaring mbt erfenis, geen levensverzekering
- Mijn vader blijft in de gezinswoning wonen
- Hun bezittingen samen zijn: gezinswoning, auto, inboedel, bankrekening. Ik denk wel dat er een autoverzekering is en een brandverzekering.
- Wij zijn met 4 volwassen kinderen thuis (papa + 4 kinderen leven nog allemaal)


Gevraagd:
- Wat is het aandeel in de erfenis van papa? En van elk van de kinderen? Is dat allemaal 1/5? Of, mijn vader 1/2 en wij dan wat?
- Ik zie enkel dat er gevraagd wordt naar verzekeringen van lichamelijk roerende goederen. Mijn moeder had daar geen verzekering op. Maar, waar dien ik dan de autoverzekering? Brandverzekering? in te vullen? Die is gemeenschappelijk. Welk bedrag geef ik op?
- Wat betekent uitdoving of overgang van vruchtgebruik en fideï-comnis goederen? Men heeft mij gezegd: er is geen overgang van vruchtgebruik en dat ander zet je gewoon "neen". Mijn vader blijft wel in de gezinswoning wonen.
- wat is de rubriek: vermogen - beurswaarde? Mijn ouders hadden wel een gemeenschappelijke zicht- en spaarrekening. Die stond op de naam van mijn moeder. Ik heb een uittreksel fiscale lijst 201 van de bank gekregen (nadat we de rekeningen moesten stop zetten en mijn vader een nieuwe rekening moest openen....hij was geen mede-eigenaar van de zichtrekening en spaarrekening).
- Wat moet ik in alle "passief" rubrieken doen als er geen sprake is van schulden bij mijn ouders? Noch mijn mama, noch mijn papa, noch gemeenschappelijk hebben ze schulden.
- Wat met al die forfait vragen? De begrafeniskosten waren misschien 6000 euro, maar niet meer.
- Wat is die fictiebepaling? Men raadde mij aan: laat dit gewoon open, vul niks in...

Alvast hartelijk bedankt iedereen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 07 feb 2017 17:16

Je moet bij de registratie een attest van erfopvolging aanvragen.

Alles was van elk de helft. De helft van de erfenis valt dus open. Wie wat erft berekend registratie op basis van je aangifte.

Elk van de 4 kinderen betaalt successie op 1/8ste van de blote eigendom van het huis

Vader erft het vruchtgebruik van half huis en halve inboedel. De andere helft was al van hem. Hierop is geen successie te betalen. Op de helft van de spaargelden is door elk van de kinderen sucessie te betalen (dus elk op 1/8ste)

Men vraagt de waarde op van de brandverzekering om na te kijken of er geen superwaardevolle zaken zijn. Een normaal interieur is weinig waard.

Veelal betaalt de overblijver de successie en blijven de spaargelden volledig bij de overblijver. Afsplitsen is enkel zinvol als je in de schijven valt.

Deze reactie is niet exhaustief doch een normale aangifte is goed zelf te doen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 07 feb 2017 17:32

Indien er grote geldsommen/beleggingen zijn dan is het geen goed idee die op naam van de lle te laten staan omdat men dan tweemaal erfrechten zal betalen.

Twee mogelijkheden om dat te vermijden:
- verdelen, of,
- op rekening zetten met gesplitst vruchtgebruik/blote eigendom

Indien relatief onbelangrijke sommen kan men ze inderdaad gewoon aan de LLE laten (aangezien er toch vier kinderen zijn).
Voor de combinatie "enig kind+belangrijke sommen" kan dit echter een dure beslissing zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Ellievdb
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2017 17:50

Ik heb een attest erfopvolging gekregen inderdaad.
Alvast bedankt voor de eerste info.

Maar ik had nog vragen...dus kan er iemand mij nog verder helpen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 07 feb 2017 17:56

Ik heb een attest erfopvolging gekregen inderdaad.
Alvast bedankt voor de eerste info.

Maar ik had nog vragen...dus kan er iemand mij nog verder helpen?
Die zijn niet van toepassing in jouw geval.
En voor de begrafeniskosten kies je wat het voordeligste is: de werkelijke kosten of het forfait.
Voor de inboedel (behalve als er dure kunstwerken zijn) geef je maximum 500 EUR op.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 08 feb 2017 17:34

Uw ouders waren gehuwd zonder contract : alles was onverdeeld van hen beiden. Na het overlijden van moeder, behoudt vad.re zijn helft. Het is de helft van moeder die in de erfenis valt : de kinderen verdelen de blote eigendom en vader bekomt het vruchtgebruik. Voor het huis : hij kan ongehinderd blijven wonen; hij heeft de intrest van de gelden; hij kan met de auto blijven rijden. De kinderen betalen successierechten op alles : waarschijnlijk slechts 3 %. Vader enkel op het VG op de gelden.
Met verzekering op roerende waarden wordt de verzekering tegen brand en/of diefstal bedoeld voor de inboedel. Zie de brandverzekering. Daar vermeldt u de nieuwwaarde : vb. 40.000 €. Verder vraagt men de huidige waarde van de inboedel : enkele honderden euro.
Uitdoving van vruchtgebruik : niet van toepassing.
U heeft een lijst gekregen van de bank. Dat neemt u gewoon over en halveert het totaal.
Tenzij het meer is , vraagt u de forfait voor begrafenis en de schulden. Hierin zitten vb. kosten nutsvoorzieningen, belastingen,...
Fictiebepaling is blijkbaar niet van toepasing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ellievdb
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 feb 2017 17:09

Alvast bedankt! Ik kan al heel wat met de informatie. Nog juist enkele kleine vraagjes ;-)

- De verzekeringen staan op mijn papa's naam. Moet ik die dan nog aangeven? En, als ik het bedrag invul: moet ik dat dan ook halveren?
- Vul ik bij roerende goederen ook nog de bankrekening in?
- Wat moet ik invullen bij raming van het aandeell? (bij onroerende goederen). Aandeel in het goed is 100%
- MOET er een schatter komen?

Bedankt!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 10 feb 2017 13:02

1. Het heeft geen belang op welke titularis de verzekering staat : vermeld maatschappij , verzekerde waarde 100 % , verzekerde feiten (brand, diefstal)
2. De bankrekening moet ook opgegeven worden : zie lijst 201 van de bank
3. Het aandeel van de overleden partner is 50 % : meestal zo als de echtgenoten beiden samen eigenaar zijn
4. Schatter mag maar moet niet. U kan zelf de waarde van de woning bepalen na vergelijking met te koop aangeboden huizen via immoweb.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”