successierechten

chrg
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

successierechten

#1 , 31 jan 2017 09:55

Dag,

wij zijn met 10 erfgenamen van onze tante. 1 van de erfgenamen is failliet verklaard dus zijn deel gaat via de curator.
MIjn vraag... de notaris beweerd dat ze de opbrengst van het huis zal blokkeren tot er nieuws is over de successierechten. Er zijn ook nog steeds door diezelfde notaris geen gelden opgevraagd bij de banken. Tegen de ene erfgenaam zegt ze dat het te maken heeft met de curator, tegen de andere dat er een attest erfrecht moet worden aangevraagd en ze dit nog steeds niet otnvangen heeft.

Mijn vraag, kan de notaris zomaar de opbrengsten van de verkoop van het huis blokkeren tot de regering de successierechten opgevraagd heeft ?
Hoe lang duurt het vooraleer wij die bedragen van de successierechten kennen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 jan 2017 10:59

Mijn vraag, kan de notaris zomaar de opbrengsten van de verkoop van het huis blokkeren tot de regering de successierechten opgevraagd heeft ?
?
Ja, want anders is er kans dat het geld al op is vooraleer de successierechten verschuldigd zijn. Er zijn nu eenmaal mensen die niet met geld kunnen omgaan.

chrg
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2017 11:57

Kan je mij dan uitleggen waarom dat ze nog steeds de gelden niet opvroeg bij de banken ?
Mij maakt het niet uit dat er eerst de successie rechten moeten betaald zijn, zo komen wij ook niet voor onaangename verrassingen te staan.
Maar wat ik niet begrijp is dat ze zelf nog steeds geen poging deed om alle beschikbare gelden op te vragen én dat we nooit een eenduidig antwoord krijgen waarom.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 31 jan 2017 17:51

Indien één van de erfgenamen failliet is, zal het idd moeilijk zijn om een attest van erfopvolging te krijgen. Zolang er geen regeling is met de curator en de schuldeiser(s) van de gefailleerde, blijft alles geblokkeerd. De notaris kan ook niet verder, kan de bedragen bij de bank niet opvragen. (Doet men dat nog wel?) Hij zal zeker niets uitbetalen aan de erfgenamen voor er volledige klaarheid is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jan 2017 22:33

Mijn vraag, kan de notaris zomaar de opbrengsten van de verkoop van het huis blokkeren tot de regering de successierechten opgevraagd heeft ?
In principe is er geen uitdrukkelijke verplichting die dit oplegt. Doch dit is een gezonde werkwijze. Als verkoper verkoop je altijd 'voor zuiver en onbelast', dit wil zeggen zonder dat er hypotheken of beslagen op het huis rusten. De koper wil uiteraard niets met jullie schulden te maken hebben.
Dit is een van de meest essentiële elementen die bij een verkoop horen. Het is de taak van de notaris om ervoor te zorgen dat er pas een handtekening gezet wordt als de koper zeker het huis zal krijgen zonder dat er nog hypotheken van de verkoper op zullen rusten. De notaris kan hiervoor aansprakelijk gesteld worden. Hij moet maar het akkoord van de schuldeisers verkrijgen.

Wanneer een huis uit een erfenis komt, kan de fiscus een wettelijke hypotheek voor de erfbelasting nemen als de erfgenamen nalaten de erfbelasting te betalen. Deze hypotheek heeft terugwerkende kracht tot aan het overlijden, maar mag niet langer dan 18 maanden na het overlijden door de fiscus genomen worden.

Stel dat de notaris de verkoopprijs verdeelt zonder de erfbelasting te betalen en een van de erfgenamen betaalt zijn deel niet dan zal de fiscus automatisch ergens 15 maanden na het overlijden een wettelijke hypotheek nemen. Deze hypotheek heeft voorrang op de hypotheek van de koper waardoor de bank plots een tweederangshypotheek heeft. Dit zal ze niet aanvaarden. Volgens de voorwaarden van de meeste kredietakten zal dit onmiddellijk leiden tot vervroegde opeisbaarheid van het krediet m.a.w. de koper moet heel het krediet in één keer terugbetalen. Dat kan hij niet en het huis zal verkocht moeten worden.

Wie zal er veroordeeld worden om de koper te vergoeden voor alle schade? De nalatige erfgenaam én de notaris - want die had beter moeten weten.

Vandaar dat alle notarissen willen dat de erfbelasting betaald wordt vooraleer de erfgenamen de verkoopprijs ontvangen.

Wat het attest van erfopvolging betreft: dit is een vervelende materie. De wetgever heeft nagelaten om in de regelgeving te voorzien dat de fiscus niet zou mogen notificeren als een erfgenaam failliet is of toegelaten is tot de collectieve schuldenregeling. Dit is immers niet eerlijk. De fiscus moet aanschuiven bij de curator en daar zijn vordering indienen, samen met alle andere schuldeisers (dit is de zogenaamde 'grote samenloop'). Via de notificaties kan de fiscus voorsteken en betaald worden met het erfenisgeld. Hoog tijd dat de wetgever dit eens aanpakt.
In zo'n situaties staan er natuurlijk schulden op het attest en de banken zijn heel bang om iets verkeerds te doen. Door hun uiterst voorzichtige aanpak willen ze niet gemakkelijk vrijgeven. Dit leidt soms tot kafkaiaanse situaties...

Terug naar “Successie- & Registratierechten”