Pensioensparen echtgenoot ook aan te geven in nalatenschap?

Anastasia
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Pensioensparen echtgenoot ook aan te geven in nalatenschap?

#1 , 29 jan 2017 22:32

Bij aangifte nalatenschap echtgenoot, zegt notaris dat mijn pensioensparen ook moet mee opgenomen worden in de nalatenschap?
Ik als langstlevende echtgenoot, heb nog zeker 10 jaar geen aanspraak op mijn pensioensparen gezien mijn leeftijd. Moet dit dan mee aangegeven worden? Notaris telt dit gewoon samen met effectief spaargeld?
Want voor verdeling nalatenschap speelt dan toch een rol? Ik kan toch geen geld afgeven waarover ik nog niet beschik en het is mijn persoonlijk pensioensparen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 29 jan 2017 23:12

Wat de notaris zegt klopt tenzij jullie waren gehuwd met volledige scheiding van goederen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 30 jan 2017 10:21

Pensioensparen staat op persoonlijke naam maar is evenzo een gemeenschappelijk vermogen. En moet dus vermeld worden op de aangifte voor de reële waarde. Het dossier blijft evenwel doorlopen en komt , als een soort voorafname, volledig ten goede aan de titularis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2017 13:25

Ja, de voorgaande antwoorden zijn correct. De helft van de afkoopwaarde van uw pensioensparen moet aangegeven worden.

In het Procedureboek erfbelasting staat er:

"10.6.5.4 Pensioensparen – De spaarverzekering

De spaarverzekering in het kader van het pensioensparen wordt beschouwd als een beding ten behoeve van derde wanneer zij uitgevoerd wordt bij het overlijden van de verzekeringnemer.
Er moet een onderscheid gemaakt worden ingeval de overledene gehuwd was onder het stelsel scheiding van goederen of onder een stelsel van gemeenschap.
stelsel van gemeenschap
Indien de overlevende echtgenoot eveneens een spaarverzekering heeft afgesloten, valt de helft van de afkoopwaarde op datum van overlijden van de andere echtgenoot in het actief van diens nalatenschap en is de fictiebepaling (art. 2.7.1.0.6, derde lid) toepasselijk. De premies worden geacht te zijn betaald met gemeenschappelijke gelden.
"

Terug naar “Successie- & Registratierechten”