teruggave registratiebelasting

MaikeVandamme
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

teruggave registratiebelasting

#1 , 19 jan 2017 18:51

Ik kreeg zonet volgend bericht van de Vlaamse belastingsdienst:

betreft: aanvraag teruggave registratiebelasting

"uit het administratief onderzoek is gebleken dat er een teruggave kan toegekend worden van 7500 euro "
"uit onderzoek is ook gebleken dat u bij de aankoop van het onroerend goed hebt genoten van een gunstregime klein beschrijf en er niet voldaan is aan alle voorwaarden om dit gunstregime te behouden. Bij gevolg bent u 6750 euro aanvullende rechten en een belastingverhoging van 1350 euro verschuldigd"

"de teruggave zal worden aangewend op het bedrag verschuldigd voor deze aanvullende rechten en belastingverhoging"

Kan ik hieruit concluderen dat er een aanslagbiljet van 6750 + 1350 - 7500 zal aangerekend worden (600 euro). Dit is me niet helemaal duidelijk ..

Bij telefonische navraag bij de Vlaamse belastingsdienst kreeg ik een zeer onduidelijk antwoord van een persoon die niets wilde vertellen omdat het zijn dossier niet was ...

Ik kan me volgens de brief ook wenden tot de bevoegde fiscale rechtbank indien ik niet akkoord ben met de beslissing om het gunstregime te behouden. Wat doe ik hier best mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 20 jan 2017 09:15

Misschien moet je eerst maar eens wat achtergrond info geven... of aangeven of mijn veronderstelling klopt:

U kocht een huis, aan klein beschrijf (5%). Daar betaalde u X registratierechten. (ik vermoed 6750€)
U verkoopt dit huis binnen de 2 jaar (om een ander huis te kopen).
Daardoor moet u het verschil tussen klein en groot beschrijf betalen (6750€) plus een "verhoging" (boete) van 1350€.
U kan echter ook 60% van de betaalde registratierechten (dus wat u bij aankoop betaalde, plus die bijkomende 6750€) terugvorderen, zijnde 7.500€

Dus u moet inderdaad 6750 + 1350 - 7500 = 600€ betalen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”