Voorbeeld formulier nalatenschap

rogerdevisser
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Voorbeeld formulier nalatenschap

#1 , 18 jan 2017 22:53

Is er soms een voorbeeld van een ingevuld formulier van aangifte nalatenschap?
Mijn situatie is: Moeder gestorven mijn vader was reeds gestorven in 2011, ik ben enige dochter. In 2012 heb ik ook een aangifte van nalatenschap ingediend en heb reeds successie betaald op deel van mijn vader. Er is een woonhuis 165000€ er is landbouwgrond 2500€ en geld +/_ 50000€ voor de rest niks van beleggingen of dergelijke .
Er geen testament,ze heeft geen schenkingen gedaan. Een brandverzekering is er wel voor woning 165000€ en inboedel 42000€ (ZEER OVERVERZEKERD want meubels en dergelijke zijn dat zeker niet waard.
Het moeilijkste voor mij is wat is gezamenlijk vermogen en wat is eigen vermogen. Moet ik nu de volle som invullen of de helft vermits ik al op de helft heb betaald.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 18 jan 2017 23:11

U betaald alleen op het vermogen van uw moeder.
Gezien vader al overleden is is er geen gezamenlijk vermogen meer.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 19 jan 2017 00:19

Indien het huis en de landbouwgrond van beide ouders was, dan bent u al eigenaar van de helft.
In dat geval zal u op de helft van de geschatte waarde erfrechten moeten betalen.
Voor de roerende waarden geeft u 50 000 EUR aan, dus de som nog in bezit van uw moeder, waarop u erfrechten zal moeten betalen.
Voor de inboedel; indien geen zeer waardevolle stukken geeft u die pro memorie aan of voor 500 EUR maximum.
De verzekerde waarde heeft geen belang tenzij zeer waardevolle stukken (dure kunstwerken,enz).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

rogerdevisser
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jan 2017 06:57

Alvast bedankt

Terug naar “Successie- & Registratierechten”