Nalatenschap moeder

pellonpekko
Topic Starter
Berichten: 5

Nalatenschap moeder

#1 , 05 jan 2017 09:51

Na het overlijden van mijn vader is mijn moeder naar een rusthuis gegaan.
Het huis waarin zij woonde is verkocht en de kinderen hebben hun deel gekregen.
Mijn moeder heeft dus geen eigendom meer enkel de opbrengst van de verkoop van het huis.
Ik vraag mij nu af wat er moet gebeuren als mijn moeder zou overlijden. Moet er dan een notaris aangesteld worden om de verdeling onder de kinderen te laten uitvoeren of wordt dat gebeurd dat automatisch, wat als er bv een testament zou zijn? Hoe kom je dat te weten of wordt je daar ook weer automatisch van verwittigd.
En wat als één van de twee erfgenamen het niet eens is met de inhoud van het testament?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 05 jan 2017 12:38

Zonder testament verdelen jullie de erfenis in gelijke delen.
Met testament volgens beschikkingen testament.
Als een erfgenaam niet akkoord gaat dan moet hij het gerechtelijk betwisten.
Een geregistreerd testament komt automatisch boven water bij overlijden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Rica
Berichten: 303

#3 , 05 jan 2017 13:31

Als men een attest van erfopvolging/erfrechtverklaring aanvraagt bij Fod. Fin. of notaris moeten zij eerst het CRT raadplegen om te zien of er een testament werd geregistreerd. Zo ja, dan weet men ook bij welke notaris het testament zich bevindt. Men kan ook, mits voorlegging van een overlijdensakte, zelf het CRT vragen om na te kijken of er een testament bekend is (is gratis).
Ligt een testament ergens bij iemand in een kast, zonder dat het dus geregistreerd werd, dan is dat niet geweten. Als het dan niet op initiatief van iemand, die op de hoogte is van het bestaan van het testament en de plaats waar het zich bevindt, aan een notaris wordt overhandigd, kan het testament niet uitgevoerd worden, gezien het 'onbekend' blijft.

Het geregistreerd testament komt dus niet 'automatisch boven water bij overlijden'. Indien het geregistreerd werd komt het pas 'boven water' (indien men niet op de hoogte is van het bestaan van een testament) bij de vraag voor het afleveren van een attest van erfopvolging/erfrechtverklaring om de gelden bij de bank vrij te maken, of door zelf de vraag te stellen aan het CRT, mits voorlegging van de overlijdensakte.
Indien het testament niet werd geregistreerd, dan bestaat de kans dat het misschien nooit 'boven water' komt.

Als uw moeder overlijdt kunnen de kinderen onderling de nalatenschap verdelen, of er nu een testament bestaat of niet. Ook de aangifte van nalatenschap kunnen de kinderen zelf doen. Jullie moeten niet langs een notaris, noch voor de aangifte te doen, noch voor de verdeling van de nalatenschap te doen.
Indien men niet 'overeen komt' is het natuurlijk een andere zaak... Maar denk wel dat een notaris en een advocaat niet gratis werken!!! Het moet dan eigenlijk al om een 'serieus' bedrag gaan wil je er voordeel bij hebben om de zaak juridisch te gaan aanvechten. Gezien er in uw geval blijkbaar geen onroerend goed meer is, zal het waarschijnlijk alleen over geld gaan? Probeer dan toch best eerst onderling tot een akkoord te komen vooraleer er juridisch een zaak van te maken mocht iemand niet akkoord zijn met de inhoud van het testament.
Een notaris kan uiteraard wel aangesproken worden om de nalatenschap te verdelen (dus in der minne), en zal de verdeling dan doen zoals het juridisch hoort te zijn (elk kind even veel, of volgens wat er in het testament is bepaald, en dan toeziend of het reservatair deel van elk kind wordt gerespecteerd), maar wetende dat hij niet gratis werkt... Zolang het testament echter 'wettelijk' in orde is, dus wanneer het reservatair deel van elk kind wordt gerespecteerd (het minimum deel waar elk kind wettelijk recht op heeft), dan kan men echter m.i. niets doen om met 'goed gevolg' het testament aan te vechten...

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 05 jan 2017 13:42

Het geregistreerd testament komt dus niet 'automatisch boven water bij overlijden'. Indien het geregistreerd werd komt het pas 'boven water' (indien men niet op de hoogte is van het bestaan van een testament) bij de vraag voor het afleveren van een attest van erfopvolging/erfrechtverklaring om de gelden bij de bank vrij te maken, of door zelf de vraag te stellen aan het CRT, mits voorlegging van de overlijdensakte.

Aangezien men verplicht is een aangifte van successie te doen komt het automatisch naar boven als het geregistreerd is.
Want men kan die aangifte niet doen zonder attest of akte. Dat noem ik automatisch.
Het gulpt inderdaad niet zomaar uit het lichaam van de overledene bij het uitblazen van de laatste adem maar het komt wel vanzelf, dus automatisch, naar boven ook al heeft men geen weet van een geregistreerd testament.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

willyboy
Berichten: 897

#5 , 05 jan 2017 14:10

Het document van crt is NIET gratis te verkrijgen . Men moet hier voor betalen . Als erfgename kun je persoonlijk naar die dienst gaan . Het bespaard je notarisgeld . De notaris doet dat zijn neus bloeit en rekent het toch .(persoonlijke ervaring)

Philippe68
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jan 2017 19:23

Ik kan Rica bijtreden: mijn persoonlijke ervaring: ik heb het CRT geconsulteerd via mail, heb antwoord ontvangen bij welke notaris het testament lag en ik heb NIETS moeten betalen!

Rica
Berichten: 303

#7 , 05 jan 2017 19:30

@ asperger: ik heb de aangifte van nalatenschap wel degelijk (zelf) gedaan ZONDER attest of akte van erfopvolging! De erfrechtverklaring heb ik pas aangevraagd bij een notaris ... 4 jaar na overlijden van ouder (LLE).

En zelfde ervaring zoals Philippe schrijft: ik heb ook NIETS moeten betalen voor de opzoeking in het CRT en antwoord via mail!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 05 jan 2017 19:56

@ asperger: ik heb de aangifte van nalatenschap wel degelijk (zelf) gedaan ZONDER attest of akte van erfopvolging! De erfrechtverklaring heb ik pas aangevraagd bij een notaris ... 4 jaar na overlijden van ouder (LLE).

En zelfde ervaring zoals Philippe schrijft: ik heb ook NIETS moeten betalen voor de opzoeking in het CRT en antwoord via mail!
Hoezo geen attest noch akte? Zo blijven alle tegoeden geblokkeerd , enz.....

Bij alle aangiftes die ik al heb gedaan was dat telkens nodig.

Zie: http://financien.belgium.be/nl/particul ... rekeningen
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Rica
Berichten: 303

#9 , 05 jan 2017 20:10

Klopt dat de tegoeden dan geblokkeerd blijven. UITERAARD!!!
Maar het ontkracht wat u zegt dat de aangifte MOET gepaard gaan met een attest/akte ...
De gelden moeten niet gedeblokkeerd zijn om een aangifte van nalatenschap te kunnen doen!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 05 jan 2017 20:25

Klopt dat de tegoeden dan geblokkeerd blijven. UITERAARD!!!
Maar het ontkracht wat u zegt dat de aangifte MOET gepaard gaan met een attest/akte ...
De gelden moeten niet gedeblokkeerd zijn om een aangifte van nalatenschap te kunnen doen!
Ja als men de aangifte indient , de rechten betaald, maar de erfenis nooit opvraagd dan kan dat. Maar dat is
niet de normale gang van zaken. Vooraleer men kan verdelen zal een geregistreerd testament altijd naar boven komen.

Verschillende keren meegemaakt bij het helpen van vrienden dat ze wegens weigering van een attest voor het eerst van het bestaan van een testament hoorden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

willyboy
Berichten: 897

#11 , 06 jan 2017 10:15

Als je het crt document zelf gaat afhalen bij de betrokken dienst dan betaal je hiervoor . Maar als je dat door de notaris laat doen ,dan zet die dat in de rekening van zijn ereloon . Gezien sommigen nog gaan vereffening en verdeling gedaan hebben weten ze van deze onkosten nog niet .

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 06 jan 2017 11:30

Vroeger heb ik het eens zelf afgehandeld via CRT (dus zonder notaris), was eind 2010. Toen moest ik wel een recht betalen.
Maar volgens mij is dat nu gratis geworden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Philippe68
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 jan 2017 11:39

willyboy, ik heb, net zoals Rica, NIETS betaald voor raadpleging en antwoord van CRT via mail!!!
De notaris rekent hier inderdaad iets voor aan. En terecht, volgens mij, want iemand op het kantoor heeft daar zijn tijd in gestoken!

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 jan 2017 16:42

Het CRT (Centraal Register van Testamenten) wordt beheerd door CREDOC, een dochtervzw van de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat.

De raadpleging van het CRT door de notaris kost 0 euro. Dat is het tarief. (Een testament inschrijven kost wel iets... ik denk 25 euro of zo.)

Evenwel heeft de notaris het recht om hiervoor een 'vacatie' te rekenen voor deze opzoeking. Dit is een vergoeding voor de tijd die een medewerker in het dossier steekt. Voor niets gaat de zon op.

Het is inderdaad zo dat een in het CRT geregistreerd testament dadelijk zichtbaar zal zijn in het CRT. Zo komen de meeste testamenten naar boven.
Eigenhandige testamenten die in een lade liggen te verkommeren, zullen niet naar boven komen zolang er niemand mee naar een notaris gaat om ze aan te bieden.

Opgelet! Het is een vaak voorkomende misvatting dat een opzoeking in het CRT volstaat om "gekende" testamenten te vinden! Het CRT gaat maar terug tot ongeveer 1976. (De precieze datum vind ik niet terug.) Een testament of contractuele erfstelling die vóór deze datum is opgemaakt, is onzichtbaar. Maar het registratiekantoor heeft normaal wel deze gegevens.

Het kan dus gebeuren dat een notaris een attest van erfopvolging opmaakt en vermeldt dat er geen testamenten gekend zijn (volgens het CRT), terwijl er in 1962 een notarieel testament is geweest dat wél een legataris aanduidt. Wanneer de aangifte van nalatenschap ingediend wordt, zal de fiscus opwerpen dat de devolutie niet correct is. Het testament moet dan opgevist worden, geregistreerd en de legataris moet dan snel-snel ingelicht worden over de erfenis. Eventueel is de aangiftetermijn al verstreken. De wettelijke erfgenamen krijgen plots een koude douche, namelijk het nieuws dat ze niets erven. Niet zo fijn. Zo'n dingen gebeuren (gelukkig zelden).

Ik doe altijd een opzoeking bij de registratie als:
- de overledene een persoon is die geboren is vóór ca. 1950;
- en hij na 1976 geen testament heeft opgemaakt dat alle vorige testamenten herroept.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 06 jan 2017 17:11

Blijkbaar klopt het dus dat een notarieel testament of een geregistreerd testament (al of niet notarieel) in alle gevallen op een gegeven ogenblik bij overlijden steeds automatisch aan het licht komt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”