Berekening meeneembaarheid opvragen notaris

goa
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Berekening meeneembaarheid opvragen notaris

#1 , 11 dec 2016 17:46

Beste,

In 2010 kocht ik samen met mijn toenmalige vriend een woning aan. Omwille van een ingewikkelde constructie werd het huis op zijn naam gezet en de omliggende grond op die van mij. In 2014 hebben we de woning verkocht omwille van een scheiding. Echter zijn we toen wel overeengekomen dat mocht hij van meeneembaarheid kunnen genieten van registratiekosten, deze nog werden verdeeld onder ons.
Ondertussen heb ik ook een woning aangekocht (aan klein beschrijf omdat het mijn eerste en enige woning is) en mijn toenmalige vriend ook (binnen de twee jaar dus hij geniet van de meeneembaarheid van registratiekosten)

De notaris liet me bij de aankoop van mijn woning weten dat het maar normaal is dat ik de helft van de korting die ik kreeg omwille van het abattement ook met hem moest delen. Hij kon hier niet meer van genieten aangezien hij al een woning op zijn naam had gekocht in 2010. Hier is nooit iets van gezegd dus ik vond ook niet dat ik hier op moest ingaan.
Bij de betaling van de meeneembaarheid (helft van het bedrag van mijn toenmalige partner) werd er 4375 euro toegekend aan mij. Hiervan heb ik geen berekening gezien. Toen ik met een medewerker van het notariaat belde, werd mij gemeld dat er inderdaad de helft van de korting die ik genoot van het abattement aan mijn toenmalige vriend werd toegekend. Hier staat niets van op papier dus ik was hier ook niet mee akkoord.
Toen ik de notaris vroeg achter de exacte berekening kreeg ik via mail: 4375 euro is toegekend aan jou, dit wil zeggen dat je toenmalige partner 8750 euro meeneembaarheid heeft genoten. (het bedrag zou lager zijn dan 12500 aangezien zijn nieuwe partner ook een huis op haar naam had staan en hier ook meeneembaarheid van kan genieten, dit zou dan berekend worden)

Aangezien de medewerker van het notariaat (die trouwens het dossier beheerde en ook de verkoop van de vorige woning helemaal heeft opgevolgd) iets anders zegt dan de notaris nu (die ontkent dat de korting van het abbatement ook werd verdeeld) wil ik graag een gedetailleerde berekening zien. Deze krijg ik niet.
Op welke manier kan ik deze berekening toch te pakken krijgen? Ik moet heus niet weten voor hoeveel mijn toenmalige partner zijn nieuw huis heeft gekocht ed maar ik zou wel graag de werkelijke berekening willen nakijken.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2016 13:37

Persoonlijk probeer ik 'voordelen van meeneembaarheid' zoveel mogelijk gescheiden te houden, juist om problemen zoals deze te vermijden.
Ik vind dat het voordeel van het abattement verdeeld moet worden tussen jij en je ex. Hij deelt immers ook zijn meeneembaarheid met jou. Men kan niet van meeneembaarheid én abattement genieten. Jij kon van abattement genieten bij je volgende aankoop, hij van meeneembaarheid. Bij de berekening van het voordeel dat hij aan jou geeft, zou de berekening moeten zijn: 1/2 van meeneembaar bedrag min 1/2 abattement. Dat is een faire regeling waarbij elk evenveel registratierechtelijke voordeel overhoudt.

Maar blijkbaar heeft men bij het vastleggen van de afspraken vergeten te denken aan jouw abattement. Niet slim...

Je kan altijd de berekening vragen aan je ex. De notaris mag omwille van zijn beroepsgeheim geen gegevens vrijgeven over de aankoopakte van je ex. Je ex mag natuurlijk wel zoveel vrijgeven over zijn dossier als hij wil.

Het is ook allemaal te zien hoe de afspraken indertijd zijn vastgelegd (in een akte, onderhands, mondeling, per mail) en hoe het precies verwoord is.

goa
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2016 15:30

Heel erg bedankt voor de snelle reactie. Ik volg je redenering ook helemaal wat het abattement betreft.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”