Overmacht klein beschrijf gewijzigde werksituatie

goa
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Overmacht klein beschrijf gewijzigde werksituatie

#1 , 09 dec 2016 14:26

Beste,

Ik heb in mei 2016 een woning aangekocht met de intentie er te gaan wonen. Echter op dit ogenblik woon ik nog in een woning van mijn werkgever waarvoor er een bedrag "voordelen alle aard" van mijn loon gaat. Aangezien ik voor dit bedrag een lening kon afbetalen en het huis dan uiteindelijk van mij zou zijn, leek me dit een goed idee.
Ondertussen is er heel wat op til op de werkvloer. Verminderde subsidies, herstructureringen, ontslagen en mensen op pensioen die niet worden vervangen) waarbij ze mij gevraagd hebben om mijn functie te herbekijken en ook de functie van conciërge op te nemen. Voor deze functie zou ik (anders dan in mijn huidige functie) wél op het domein moeten blijven wonen. Echter dit heeft gevolgen voor de woning die ik aankocht aan klein beschrijf. Ik zou dan niet kunnen voldoen aan het abattement en klein beschrijf. Ik doe mijn job graag en zou hier graag blijven werken.

Kan ik gezien deze situatie overmacht inroepen? Zo ja, kan ik dit nu al doen? Ik wil geen nieuw contract handtekenen bij mijn huidige werkgever waarvan ik eigenlijk weet dat ik niet kan voldoen aan wat er gevraagd wordt. Langs de andere kant wil ik ook niet nog twee of drie jaar met deze onzekerheid geconfronteerd worden.

alvast bedankt voor het antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 09 dec 2016 14:31

dit is geen overmacht. U kan zelf de beslissing nemen dus neen dat gaat niet

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 09 dec 2016 14:37

Bij ontslag zou ik nog ja durven zeggen, maar hier kiest u voor een andere functie, dus nee.

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 dec 2016 16:39

Niet akkoord met de bovenstaande antwoorden. Dit kan misschien vallen onder de overmachtsregel van "significante verplaatsing van werk":

"- significante verplaatsing van de werkplaats uitgaande van de werkgever of verlies van werkgelegenheid van één van beide kopers (gehuwd of
samenwonend) en a fortiori van beide;"


(uit A. GHYSENS, Procedureboek registratiebelasting, februari 2016, 82.)

Je zegt dat je werkgever jou een andere werkregeling opdringt. Dit was jou niet gekend op het moment van je aankoop. Je had de intentie om daar te gaan wonen. Nu word je geconfronteerd met ofwel je job te verliezen door de bewoningsverplichting van klein beschrijf na te leven ofwel je job te behouden maar een boete te moeten betalen voor de registratiebelasting.

Ik denk dat je een redelijke kans hebt om overmacht in te roepen. Garantie kan uiteraard niet gegeven worden.

Je kan nu al een verzoekschrift indienen zodanig dat ze bij de controle in 2020-2021 weten dat je vrijgesteld bent van de boete en aanvullende rechten. Je krijgt hiervan een brief.

Als ze het niet aanvaarden, zul je moeten afwegen wat voor jou het belangrijkst is.
Stel dat je je job wil behouden, zou je kunnen vragen dat de fiscus alleen de aanvullende rechten vraagt, maar dat ze kwijtschelding geven voor de belastingverhoging (20% voor klein beschrijf, 50% voor abattement).

goa
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 dec 2016 14:50

Hartelijk bedankt voor de antwoorden.
Heb je ook een idee waar ik dat verzoekschrift dien in te dienen?

Alvast bedankt

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 dec 2016 18:29

U kan dit doen via brief of via het contactformulier:

http://belastingen.vlaanderen.be/contact

Het is niet verplicht maar aanbevolen om, als je voor de post kiest, te werken met een aangetekende brief voor bewijsredenen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”