aangifte nalatenschap : juiste redenering?

Beo
Topic Starter
Berichten: 2

aangifte nalatenschap : juiste redenering?

#1 , 07 jan 2008 20:21

Mijn vader is onlangs overleden en mijn moeder heeft mij gevraagd de aangifte van de nalatenschap te doen. Daar ik met deze materie totaal geen ervaring heb, ben ik beginnen googlen om info te vinden.

Onze situatie is als volgt :
mijn ouders waren getrouwd zonder huwelijkscontract en hebben 2 kinderen (mijn broer en ikzelf, beiden zijn we reeds gehuwd) en er is geen testament.
De nalatenschap bestaat uit de gewone zaken : woonhuis ,een spaar en zichtrekening, huisraad en een auto.

Uit hetgeen ik kon vinden op internet kwam ik tot het volgende :

Moeder : 50% van het gemeenschappelijk vermogen bestaande uit het woonhuis, de rekeningen en de huisraad in volle eigendom + volledig vruchtgebruik van de nalatenschap.

Mijn broer en ik : elk 50% van de nalatenschap in naakte eigendom bestaande uit de 50% van het gemeenschappelijk vermogen van mijn vader en zijn eigen vermogen in dit geval de auto.

Er is een brandverzekering voor de inboedel maar, de huisraad ga ik uit de aangifte houden omdat het gaat om zaken die 10 jaar en ouder zijn en dus geen echte verkoopwaarde hebben.

Kan iemand mij zeggen of deze redenering klopt of heb ik iets gemist?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9918
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 jan 2008 21:12

Beste,

vooreerst mijn deelneming bij het overlijden van uw vader.
Een opmerking : het is niet omdat de auto ingeschreven staat op naam van vader , dat die tot het eigen vermogen behoort. Waarschijnlijk is die betaald geweest met gemeenschappelijke gelden , zodat de auto gewoon tot de gemeenschap behoort.
Wat behoort tot de nalatenschap : 50 % van de gemeenschap. De andere helft blijft gewoon eigendom van moeder en komt nu niet ter sprake.
Moeder bekomt het vruchtgebruik op de hele nalatenschap. De waarde hiervan wordt bepaald door haar leeftijd. Moeder betaalt geen successierechten op het VG van de woning, op de rest wel.
De kinderen bekomen ieder de helft van de nalatenschap ( of 25 % van het totaal) in blote eigendom en betalen hierop de nodige zsuccesierechten.
Voor het onroerend goed wordt de splitsing BE/VG genoteerd op de Registratie en het Kadaster. Voor de auto en de huisraad is er ook geen probleem. Voor de roerende waarden moet je dat zelf organiseren , via uw bank.
OK voor de huisraad , hoewel meestal een paar duizend euro wordt vermeld.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 08 jan 2008 22:31

Ontvangers zien nogal graag ten minste 5% van de verzekerde (vervangings)waarde van de inboedel staan als aangegeven verkoopwaarde.
Bij een overlijden van een weduwe kan men gemakkelijk in de aangifte stellen dat alles naar het containerpark of naar het SPIT werd gevoerd, maar bij het eerste overlijden is dat moeilijker.

Doe daarom wat af van uw schatting van het huis en geef die 5% huisraad aan.

Reclame

Beo
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 08 jan 2008 23:39

bedankt voor de feedback, met deze info kan ik aan de slag

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 09 jan 2008 10:18

‘...en zijn eigen vermogen in dit geval de auto‘ is enkel juist indien vader de auto verwierf krachtens “Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking,erfenis of testament...“(Burgerlijk Wetboek).Zo niet dan behoort de auto tot het gemeenschappelijk vermogen,ook al is hij op vaders naam ingeschreven en verzekerd.

“Art.45.Voor het opstellen der aangiften van nalatenschap wordt de Minister van Financiën ertoe gemachtigd het gebruik voor te schrijven van gedrukte formulieren...”(W.Succ.=Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

Vraag de ontvanger zulk formulier.

“Art.42.De aangifte van nalatenschap vermeldt:...”(W.Succ.).Zie zelf verder;kopieer die tekst en gebruik hem als invulformulier(op het blanco-formulier van Financiën).

“Art.46.Indien de door de overledene nagelaten lichamelijk roerende goederen verzekerd waren tegen brand, diefstal of enig ander risico zijn de aangevers er toe gehouden te vermelden, voor alle op de overlijdensdag van kracht zijnde polissen, de naam of de firma en het domicilie van de verzekeraar, de datum van de polis en zijn nummer alsook de verzekerde goederen en de verzekerde waarde; tevens moet ze uitdrukkelijk bevestigen dat, naar hun weten, de goederen het voorwerp van geen andere polissen uitmaakten.Waren de goederen in kwestie niet verzekerd op de overlijdensdag, dan moeten de aangevers dit uitdrukkelijk in de aangifte bevestigen.”(W.Succ.).

‘de huisraad ga ik uit de aangifte houden omdat het gaat om zaken die 10 jaar en ouder zijn en dus geen echte verkoopwaarde hebben’ mag niet in tegenspraak zijn met voornoemde verzekeringen.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Terug naar “Successie- & Registratierechten”