vraagje i.v.m. het schrijven van een lening (voor verbouwing) bij notaris.

brent
Topic Starter
Berichten: 13

vraagje i.v.m. het schrijven van een lening (voor verbouwing) bij notaris.

#1 , 02 dec 2016 19:13

Beste mensen,

Ik heb een vraagje betreffende het laten schrijven van een lening die we wensen aan te gaan om onze woning te verbouwen.

Het zit zo: ik heb de woning aangekocht in 1998 toen ik nog niet gehuwd was, ondertussen is de woning zo'n 5 jaar geleden afbetaald en hebben we geen andere schulden of leningen lopen bij een bank. We zouden nu graag onze woning verbouwen, de geschatte verbouwingskosten zijn +- 70000€.

De lening die ik ooit had aangegaan om de woning te kunnen kopen was bij "Centea", dit bestaat nu onder de naam "Crelan"....(fusie van Landbouwkrediet en Centea)

De bankbediende wist me te zeggen dat wanneer we een lening willen afsluiten er ook nog notariskosten dienen betaald te worden, voor het bedrag dat we wensen te lenen bedraagt de notariskost +- 3000€ om de lening te laten schrijven.

nu is mijn vraag: moeten wij eigenlijk wel een notariskost betalen, aangezien onze vorige lening bij het oude Centea was afgesloten voor de woning te kopen....is het niet zo dat wanneer je binnen de 30 jaar een nieuwe lening aangaat voor de woning er geen notariskosten worden aangerekend/zijn....

Ziet de kantoorhouder hier iets over het hoofd.

Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden, t'is weekend dus ik kan helaas het kantoor niet bereiken.

Alvast bedankt en prettige weekend.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 03 dec 2016 12:48

30 jaar is de standaardduur van een hypotheek. Wellicht is de hypotheek destijds genomen voor huidige en toekomstige schulden; dus is die misschien nog bruikbaar voor de nieuwe lening.
Maar toen was de woning van U alleen? En nu spreekt U van "onze" woning. Misschien is dat een stoorzender?
(meer kan ik er niet over zeggen)

brent
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 03 dec 2016 12:59

Bedankt voor de reactie.

Ik ben ondertussen gehuwd...weliswaar met een huwelijkscontract (alles van voor het huwelijk blijft van mij en vice versa...ik spreek wel van "onze" woning t'is alleen maar dat indien er wat fout zou lopen dan is het de mijne :lol: Niet dat we van plan zijn om te scheiden maar we mogen ook niet naïef zijn he. :P

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 dec 2016 14:10

Is het niet mogelijk om een heropname te doen van het woonkrediet en de bestaande hypotheek te gebruiken als waarborg? Via gemeenmaking van het krediet kan ook jouw echtgenote toetreden. Als onderpand is er dan een woning, alleen door jou in hypotheek gegeven, en jullie beiden zijn kredietnemers. Dit via het principe van de hypotheek "voor alle sommen".

Ik weet niet of jij in jouw dossier hierop aanspraak kan maken, maar vraag het eens na.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 06 dec 2016 19:15

Ik denk dat in 1998 quasi elke bank al werkte met kredietopeningen waar je dus een wederopname kan doen binnen bestaande waarborg. En inderdaad : als je partner mee wenst op te treden is een gemeenmaking snel geregeld.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”