vraag mbt problemen vruchtgebruik

thea69
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

vraag mbt problemen vruchtgebruik

#1 , 21 nov 2016 10:17

ik ben naakte eigenaar van een woning en mijn oom heeft vruchtgebruik via testament van mijn moeder (zijn zus) gekregen.
die man is iemand die zich niet aan zn woord houd, een slechte reputatie heeft. ik kan ook niet met hem overweg maar ik zit ermee.
van bij het begin heb ik hem gezegd en geschreven dat we boedelbeschrijving moeten doen onroerend goed en (gezien zijn reputatie) dat er een borg dient gesteld te worden. hij reageert daar niet op, mijn diverse schrijven geef hij geen gevolg aan. de sloten heeft hij blijkbaar al vervangen want de sleutels van wijlen mijn moeder passen niet meer. in het gebouw bevinden zich tevens nog zaken van mijn moeder. zijn officieel adres is nog niet overgezet, dus ik weet ook niet wat zijn plannen zijn. of water, electtriciteit betaald is, ik weet het niet...wetende dat we de winter ingaan en risico op vriesschade...gezien hij geen gevolg geeft kan ik enkel procedure beginnen, en daar houd hij van want in zijn zaken is geweten dat hij bijna altijd veroordeeld word maar dan ondanks alles in beroep gaat om de zaken te laten aanslepen. soit, bij welke rechtbank dien ik te dagvaarden : 1e aanleg of valt dit onder de vrederechter en dien ik verzoekschrift te richten aan de vrederechter. ik wil het eerst zelf proberen alvorens advokaatskosten beginnen te maken...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2016 19:16

Hij mag zijn recht niet uitoefenen zolang de tegensprekelijke beschrijving niet is opgemaakt. Zolang hij dit weigert, mag hij het appartement niet bewonen of verhuren. Zijn uitoefening van vruchtgebruik wordt opgeschort.

De borgstelling moet hij ook doen. Weer een verplichting niet nageleefd.

Als hij het goed teveel verwaarloost, zou je de vervallenverklaring van het vruchtgebruik kunnen vorderen. Dan is hij zijn vruchtgebruik kwijt. Dat moet al een ernstige verwaarlozing zijn.

Je moet normaal bij de rechtbank van eerste aanleg zijn.

thea69
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2016 21:03

Dank voor reactie. Een collega zei me dat hij dacht dat dit voor de familierechtbank is.
Eerste aanleg....dus best toch maar een advokaat nemen ?

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2016 21:39

Omzetting van vruchtgebruik (art. 745quater Burgerlijk Wetboek) is voor de familierechtbank. Hier gaat het over een geschil van zakelijke rechten, dus rechtbank van eerste aanleg.

En ja, ik zou voor zoiets zeker een advocaat nemen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”