successie nonkel

Anjabo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

successie nonkel

#1 , 15 nov 2016 16:36

Mijn nonkel is overleden, ik ben legaat voor al zijn rekeningen.
2 van zijn zussen en 1 broer zijn erfgenaam voor de inboedel van zijn appartement.(werd gehuurd)
Het testament is eigenhandig geschreven en neergelegd door de notaris na zijn overlijden. Hierdoor dienen de 2 tantes en 1 nonkel goedkeuring te geven aan de bank zodat ik het geld kan ontvangen. Dat willen ze echter niet.
Ze wensen dat ik de erfenis verwerpt. Er is meer dan 20.000 euro successierechten te betalen, deze som heb ik niet. De bank wens ze ook niet te betalen (via de rekening er is genoeg). Tegenpartij wens mij naar de rechtbank te trekken wanneer ik de erfenis aanvaard.
Indien het naar de rechtbank gaat dien ik toch de successierechten te betalen als de rechtzaak loopt ?
Want zolang de rechtzaak loopt weten we de beslissing niet van de rechter.
Het zijn toch schreiende situaties pfff en nergens kan je duidelijke informatie vinden noch bij notaris, advocaat en heel weinig online.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 15 nov 2016 17:07

Niemand kan iemand verplichten zijn erfenis te verwerpen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2016 23:46

Krachtens het testament heb jij recht op legaatafgifte: je nonkels moet de juridische afgifte doen van de gelegateerde goederen. Dit kan je van hen eisen, zolang het testament niet vernietigd is.
Je kan niet gedwongen worden om te verwerpen. Ze kunnen het vriendelijk of minder vriendelijk vragen aan jou, maar jij beslist alleen.

Het is normaal dat de bank de erfbelasting niet betaalt. Zij gaan hun aansprakelijkheid niet in het gedrang brengen door betalingen te doen in een betwist dossier.
Op welke grond willen ze "jou naar de rechtbank trekken"?

Inderdaad, als je de erfenis aanvaardt, moet je erfbelasting betalen. Stel dat je het proces verliest en het testament wordt vernietigd, dan kun je teruggave (ambtshalve ontheffing) vragen binnen 5 jaar na het overlijden. Nadien is het te laat. Hopelijk duurt het proces niet te lang.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”