Roerende waarden in successie-aangifte. Bruto of netto na roerende voorheffing ?

De bezige bij
Topic Starter
Berichten: 135
Juridisch actief: Nee

Roerende waarden in successie-aangifte. Bruto of netto na roerende voorheffing ?

#1 , 09 nov 2016 13:38

In een successie-aangifte moeten ook de roerende waarden en kapitaal (bankrekeningen, beleggingsfondsen, andere portefeuillewaarden....) worden opgenomen waarvan de waarde moeten worden bepaald op datum van overlijden.

De banken geven aan de fiscus de actuele waarden door op overlijdensdatum. Sommige financiële instellingen doen dat blijkbaar tegen bruto-beurs-waarde, anderen tegen nettowaarde.

Op interesten en dividenden is normaal gezien veelal wel “roerende voorheffing” verschuldigd, die echter pas effectief moeten ingehouden worden op de vervaldata ?

1. Welk basisbedragen + prorata-opbrengsten moeten nu worden vermeld in de aangifte van de nalatenschap ?

Bruto tegen officiële koers op datum overlijden ?

Netto na inhouding van belastingen en/of van andere kosten ?


2. Hebben de Vlaamse wetgeving of de belastingdiensten in Aalst daar iets concreets over gezegd ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 09 nov 2016 17:55

Ik denk dat je moet aangeven wat iets waard is: dat is een waarde op datum overlijden, plus wat er op een later tijdstip nog uit kan volgen maar dan pro rata omgerekend volgens datum uitkering / datum overlijden.
Anderzijds zou de latere RV als passief kunnen worden ingebracht in een verbeterende aangifte, ook pro rata berekend.

Maar ik denk dat die drie zaken in één keer worden meegenomen als men een verkoopwaarde zou berekenen op datum overlijden.
Dus waarde + opbrengst na inhouding belastingen.

Voor kosten zou ik wel opletten: het gaat om het vermogen van de erflater. De % die nog moeten uitgekeerd worden vormen een vaststaande vordering in zijn vermogen; de RV is een vaststaande schuld.
Kosten dus alleen maar aanvaardbaar als ze ook door de erflater verplicht zouden moeten worden gemaakt.

Dit is wat ik er van denk; mijn terminologie is wellicht ook verbeterbaar.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 09 nov 2016 19:00

Obligaties en kasbons moeten vermeld worden voor hun nominale waarde, verhoogd met de netto verlopen intrest ( na aftrek van de roerende voorheffing) pro rata temporis. Dit is voor het aantal dagen vanaf de laatste vervaldag tot de overlijdensdatum.
Sicavs en beveks : waarde op dag van overlijden.
Beursgenoteerde aandelen : men kan kiezen uit de slotkoers op de dag van overlijden, van 1 maand na overlijden of van 2 maand na overlijden. Wel dezelfde datum voor alle effecten nemen. Is dit een dag in het weekend , mag de eerstvolgende dag dat er een koers is genomen worden. Vermelden welke datum men koos plus bronvermelding . Vb : krant, info van bank,...
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”