Erfenis verwerpen

Paerewyck
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfenis verwerpen

#1 , 08 nov 2016 12:25

Hallo

Enige maanden geleden is mijn oom (niet dat het uitmaakt, maar langs moederskant) overleden.
Deze persoon was alleenstaande (gescheiden maar met een dochter)
Zijn ex vrouw & dochter willen niets te maken hebben met erfenis en dergelijk en hebben dit verworpen dus.

Mijn moeder (zijn zus) & vader hebben reeds via een document om eventuele erfenis & kosten te laten verwerpen.
Voor mezelf & 2 zussen is dit ook in orde gesteld via een verwerpings document aangezien we reeds meer dan 30 jaar deze persoon niet gezien hebben.

Echter volgens een notaris zouden mijn als mijn zusters kinderen (allen minderjarig) ook een document moeten ondertekenen voor verwerping.
Klopt dit wel?
Ik maak geen probleem om verwerpings documenten te ondertekenen, maar de notaris (of gemeente) vraagt PER KIND nogmaals 30 tot 50€
Als je dan een gzinssituatie hebt 3 kinderen & 6 kleinkinderen, komt dit toch al snel uit op 350 tot 450€ om een erfenis te willen ontlopen van een persoon die je bij wijze van spreken nog nooit gezien hebt....

Het lijkt me enigzins op een extraatje die de notaris of gemeente wil binnen halen..

Bedankt

Mvg

Didier

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 08 nov 2016 14:04

Die extra kosten hadden vermeden kunnen worden indien iedereen die verwerpt dat tegelijk had gedaan.
Voor elke aangifte bij de griffie wordt, per keer, een vast recht geheven.
Waarschijnlijk rekent de notaris ook voor zijn werk, nochtans kan men verwerpen zonder notaris.

Verder vraag ik me af of uzelf kunt verwerpen voor uw minderjarige kinderen.
Dat moet via de vrederechter die zal handelen in het belang van de kinderen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Paerewyck
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2016 14:11

bedankt voor je feedback
Echter heeft mijn vader deze documenten gelijktijdig binnengebracht (kanton aalst) maar tevens werd toch nog XX€/kind gevraagd..

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 08 nov 2016 14:16

Waren alle verwerpers vermeld op één en hetzelfde aangifteformulier?
Het is per aangifte( =aangifteformulier) dat het recht wordt geheven.
Waar is uw vader met die documenten naartoe gegaan? Toch naar de Griffie van
de Rechtbank van Eerste Aanleg?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 nov 2016 21:57

Asperger heeft gelijk: de minderjarige kinderen kunnen alleen verwerpen nadat u machtiging heeft bekomen van de vrederechter. Dit is erg vervelend, vooral bij een manifest deficitaire nalatenschap. Maar zo is de wet. U moet dus een verzoekschrift opmaken en dit indienen bij de vrederechter van het kanton van de woonplaats van de kinderen.

Als de nalatenschap batig is, zal de vrederechter de verwerping waarschijnlijk weigeren.

Verder, combineer alle verwerpingen in één document. Dat spaart kosten uit.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”