Indiening nalatenschap - voorafgaandelijke schatting

Isa
Topic Starter
Berichten: 7

Indiening nalatenschap - voorafgaandelijke schatting

#1 , 03 jan 2008 15:53

Beste,

Mijn vader is overleden in april 07. Omwille van het ingewikkelde nalatenschap (gronden met tot 20 eigenaars, die in de nabije toekomst verkocht zullen worden) hebben wij (mijn moeder en 2 zussen) onmiddellijk een verzoek ingediend tot voorafgaandelijke schatting van de goederen. Vooraleer er een expert werd goedgekeurd door de fiscus en deze expert met de schatting kon beginnen, waren er echter al verschillende maanden verstreken... (vakantie I fiscus, voorgestelde expert niet goedgekeurd, nieuwe expert gezocht obv lijst van fiscus, vakantie II fiscus,...). Omdat we het onheil zagen naderen van een te late indiening door dit gebrek aan professionalisme, hebben we voor het verstrijken van de 5 maanden een verlenging aangevraagd en hebben we reeds een bepaalde som geld betaald aan de fiscus (o.b.v. eigen grove schatting). Wat betreft de verlenging hebben we nooit enig antwoord gekregen.

In december 07 (!!!) krijgen we eindelijk een expertise toegestuurd die erg onprofessioneel is opgemaakt en waarin verscheidene materiële vergissingen zijn gebeurd (vb landbouwgrond geschat als bouwgrond etc.). We hebben de expert hierover aangesproken maar deze weigert elk contact zonder tussenkomst van de fiscus. De fiscus dan maar aangesproken en deze ziet het probleem er niet van in en beschouwt de expertise als bindend... Hier hangt volgens mij ook een verdacht geurtje aan.


Wat met de boetes door te late indiening terwijl wij er helemaal geen schuld in treffen? Wat met de foutieve expertise?Wij zijn echt ten einde raad...

M.v.g.

Isa



Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9918
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 03 jan 2008 20:37

Hallo,

dit is op zijn minst een eigenaardige handelswijze van de Registratie.
Ik denk dat U best contact neemt met een notaris om U te laten bijstaan. Dit kan mogelijk leiden tot op de rechtbank. U moet alleszins de schatting van de expert , welke de Registratie volgt , aanvechten.

Succes.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 03 jan 2008 21:24

Betreffende het uitstel:

Bij een aanvraag tot voorafgaande schatting hoort zo goed als altijd een verlening van uitstel (4 maand is geen uitzondering). Heeft U de aanvraag tot uitstel opgestuurd per post? Aangetekend? Heeft U gebeld als de termijn van 5 maand quasi om was? Uitstel kan verleend worden tot op de allerlaatste dag.

Het betalen van een voorschot heeft geen andere gevolgen dan het niet aanrekenen van nalatigheidsinteresten.

Wat met de boetes door te late indiening terwijl wij er helemaal geen schuld in treffen?
U kon volgens mij indienen met een vermelding van de waarde van de onroerende goederen "pro memorie".

Uitstel kan echter maar toegestaan worden zolang de 5 maand niet om is. Nadien is het te laat. Als U dus niet kunt bewijzen dat U het uitstel heeft aangevraagd, denk ik niet dat een kwijtschelding mogelijk is.

Boete laattijdige indiening: 12,50 eur per erfgenaam per maand.

Reclame

Isa
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 03 jan 2008 23:29

Beste Dino en Wanthon, alvast bedankt voor jullie reactie!

Voor het aanvechten van de expertise hebben we idd al een advocaat achter de hand. Spijtig echter dat het via deze weg dient te gebeuren... Je verwacht immers van beëdigde experts dat deze op z'n minst inhoudelijk 'correct' werk kunnen afleveren. Gewoon om nogmaals het onprofessionalisme aan te kaarten: als ik dit even doortrek naar mijn eigen beroep van apotheker, zou zulk een fout een mensenleven kunnen kosten.

Wat de indiening "pro memorie" betreft, hier had ik geen weet van. Had de ontvanger ons daar niet over kunnen aanspreken? Of is dat diens taak niet? M.a.w. je kan best altijd beroep doen op een notaris, anders spelen ze met je voeten - dat gevoel hebben wij toch wel. Maar in ieder geval is dit voor ons nu vast niet meer van toepassing. Een bewijs van aangetekend schrijven voor de verlenging (voor het verstrijken van de vijfde maand) hebben we gelukkig wel!

groetjes, Isa

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 04 jan 2008 19:04

Wat de indiening "pro memorie" betreft, hier had ik geen weet van. Had de ontvanger ons daar niet over kunnen aanspreken?
Het is een niet-officiele regeling en een ontvanger die zijn nek wil uitsteken kan op die manier tegemoetkomen aan de aangevers. Hij/zij moet dan wel bereid zijn tot het volgende:
* aanvaarden van een aangifte met het OG zonder waarde of met een waarde die zéker onder de schatting zal liggen
* aanvaarden dat er dan geen boete wegens "te lage schatting" wordt opgelegd (wettelijk moet dat wel...)
* aanvaarden van een bijvoeglijke aangifte met de waarde van de schatting.
Zoiets gebeurt af en toe, maar geen enkele ontvanger zal dat op papier willen zetten. Maar daarvoor is het nu te laat: de schatting is gekend.

Een bewijs van aangetekend schrijven voor de verlenging (voor het verstrijken van de vijfde maand) hebben we gelukkig wel!
Dat is goed! Het moet U in elk geval een kwijtschelding opleveren van de boete voor een bepaalde duur.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 05 jan 2008 11:48

1. Inzake de boetes door te late indiening :

“Art.1421.De vervolgingen en gedingen door...de belastingplichtige in te spannen tot verkrijging van de betaling of van de teruggaaf van rechten, interesten en boeten, geschieden op de wijze en volgens de vormen vastgesteld inzake registratie...”(W.Succ.=Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

“Art.219.De moeilijkheden die in verband met de heffing of de invordering van de registratierechten vóór het inleiden der gedingen kunnen oprijzen, worden door de minister van Financiën of de door hem gemachtigde ambtenaar opgelost.Indien, na onderhandelingen, met de minister of met de door hem gemachtigde ambtenaar geen akkoord wordt bereikt over een moeilijkheid als bedoeld in het eerste lid, kan de belastingplichtige een aanvraag tot bemiddeling indienen bij de fiscale bemiddelingsdienst bedoeld bij artikel 116 van de wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen (IV).Ingeval de moeilijkheid de verkoopwaarde betreft van een goed dat aan de in artikel 189 bedoelde schatting is onderworpen, kan de bemiddeling van de fiscale bemiddelingsdienst daarover niet meer gevraagd of worden voortgezet zodra de vordering tot controleschatting is ingesteld.De Koning kan bepalen voor welke moeilijkheden in verband met de heffing en invordering van de registratierechten bemiddeling door de fiscale bemiddelingsdienst is uitgesloten.De minister van Financiën of de door hem gedelegeerde ambtenaar gaat dadingen met de belastingplichtigen aan, voor zover zij geen vrijstelling of vermindering van belasting in zich sluiten.”(W.Reg.=Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

“Art.116.§ 1. De fiscale bemiddelingsdienst* onderzoekt de hem in het raam van dit hoofdstuk voorgelegde aanvragen tot bemiddeling, in alle objectiviteit, onpartijdigheid en onafhankelijkheid en met inachtneming van de wet; hij streeft ernaar de standpunten van de partijen te verzoenen en zendt hen een bemiddelingsverslag.De fiscale bemiddelingsdienst weigert een aanvraag tot bemiddeling te behandelen :1° indien de aanvraag duidelijk ongegrond is;2° indien de aanvrager duidelijk geen stappen bij de betrokken bevoegde administratieve overheid heeft ondernomen teneinde de standpunten met elkaar te verzoenen.De indiening en het onderzoek van een aanvraag tot bemiddeling hebben geen enkele schorsende of stuitende werking.Tegen de bemiddelingsverslagen en de beslissingen betreffende de ontvankelijkheid kan geen administratief of een gerechtelijk beroep worden ingesteld.”[wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen (IV)].

*FOD Financiën, Contactcenter - Fiscale bemiddelingsdienst, North Galaxy, Koning Albert II-laan 33 bus 230, 1030 Brussel; fax02 579 66 19; e-mail: fiscaal.bemiddelaars@minfin.fed.be.

Zie ook :Koninklijk besluit van 9 mei 2007 tot uitvoering van Hoofstuk 5 van Titel VII van de wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen (IV).

2 Inzake de foutieve expertise:

“Art.111.Om de te lage schatting vast te stellen van het geheel of van een gedeelte der zich binnen het Rijk bevindende erfgoederen die voor hun verkoopwaarde aangegeven worden, mag de ontvanger...de schatting van bedoelde goederen vorderen“(W.Succ.).

Ik ga ervan uit dat de ontvanger ‘hebben wij onmiddellijk een verzoek ingediend tot voorafgaandelijke schatting van de goederen‘ gelijkgesteld heeft met ‘te lage schatting’.

“Art.120.Zowel de ontvanger als de partij kunnen de schatting betwisten door inleiding van een rechtsvordering. Deze rechtsvordering dient ingeleid te worden, op straffe van verval, binnen de termijn van één maand te rekenen van de betekening van het verslag.”(W.Succ.).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/ en naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Isa
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 07 jan 2008 13:21

Beste,

Nog een bijkomend vraagje: In het geschatte nalatenschap zit oa een zone-vreemde woning vervat, bereikbaar via een privé-weg, gelegen in 'agrarisch gebied' (volgens het ruimtelijk structuurplan).

Hoewel deze zone-vreemde woning dus bestemd is om met de loop der jaren te verdwijnen (enkel verbouwen toegestaan, niet herbouwen = automatische uitdoving van een woning en het perceel), wordt hier in de expertise geen rekening mee gehouden en wordt de schatting uitgevoerd als zou er nu een bouwgrond aanwezig zijn. In de expertise wordt dit 'virtuele' bouwgrond genoemd.

Om de waarde van deze virtuele bouwgrond te bepalen baseert men zich op de verkoop van bouwgronden met vergelijkend oppervlakte uit de omgeving die gelegen zijn aan een volwaardige hoofdweg. Kan dit? Stel immers dat het huis in de loop der jaren verdwijnt, dan zal de grondwaarde dat van 'agrarisch gebied' zijn en niet dat van een bouwgrond?! Ook bij verkoop van het huis kan ik me voorstellen dat een particulier voor een zone-vreemde woning nooit zoveel zal willen betalen als voor een andere woning (reden:uitdoving). (Zou ik zelf ook nooit doen!!!). Terwijl wij er nu wel serieus wat successierechten op zouden moeten betalen...

Is dit de normale handelswijze bij schattingen van zone-vreemde gebouwen?

Alvast bedankt, Isa

wolf2
Berichten: 2071

#8 , 07 jan 2008 20:19

Smile: waarom heeft u eigenlijk een voorafgaande schatting gevraagd? U had dat zelf blijkbaar "ook" zeer goed gedaan.

Een zonevreemde woning in agrarisch gebied is niet gedoemd te verdwijnen (dan zou 1/3 van het woningbestand in West-Vlaanderen wel eens kunnen verdwijnen).
De regelgeving is behoorlijk versoepeld en men werkt nu met (mijn terminologie; op de site van het Vlaams gewest wordt het mooier geformuleerd):
* te mijden zones: natuurgebied, bosgebied
* zones die geen bouwgrond zijn maar best lekker zijn: landbouwgebied (zelfs "landschappelijk waardevol"!), parkgebied.

De regels inzake verbouwen, herbouwen, verplaatsen van de inplanting, ... verschillen enorm. Uw omschrijving is ietwat achterhaald; zie echt eens de site vlaanderen.be

In de toekomst zal nog gevochten worden voor bestaande woningen in landbouwgebied! De ligging is dikwijls uniek en er zijn grote beperkingen qua activiteit (ik hemel de landbouwsector niet op hoor).

Bedenk altijd dat de volgende activiteiten alleen kunnen in de zo gegeerde woongebieden (en je zal het maar naast je deur krijgen): (nacht)winkels; frietkoten in rijhuizen; benzinestations; bordelen; enz.

Isa
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 08 jan 2008 14:33

Beste Dino,

Bedankt voor deze korte bezinning aangaande zone-vreemde woningen :-).

Bedankt iedereen voor uw wardevol advies.

Mvg, Isa

Terug naar “Successie- & Registratierechten”