Invullen aangifte van een nalatenschap 23 bladzijden

WVIWV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Invullen aangifte van een nalatenschap 23 bladzijden

#1 , 13 okt 2016 08:30

Ben ik goed bezig?
Even schetsen: vader overleden 30/11/11 en moeder 13/09/16, gehuwd onder wettelijk stelsel, 4 kinderen (broers), geen erfenis (wilsbeschikking), geen schenkingen.
Vader en moeder laten kleine zichtrekening na en een sociale woning.
Ben gestart (als leek) met het invullen van de nalatenschap en heb volgende rubrieken als volgt ingevuld:
- Uitdoving van vruchtgebruik .... Het overlijden heeft een uitdoving of overgang .... heb ik aangevinkt en bij de beschrijving van het goed de tekst: "Sociale woning gelegen .... kadaster afdeling ...., voegt zicht bij de blote eigendom van de kinderen voornoemd, ieder voor 1/4 VE en 1/2 VG dooft uit."
- Verzekeringen: de lichamelijke roerende goederen waren verzekerd tegen brand ... heb ik aangevinkt, en bij verzekerde goederen heb ik INBOEDEL ingevuld voor de verzekerde waarde
- bij Gezamelijk vermogen heb ik niets ingevuld
- bij Eigen vermogen, Beschrijving en raming van de roerende goederen heb ik de Zichtrekening en de Inboedel vermeld (met tekst "Meubels zijn sterk verouderd en afgeleefd" en bedrag 750€
- bij Beschrijving en raming van de onroerende goederen heb ik ingevuld bij Complex onroerend goed "Nee", bij Raming volle eigendom "165000", bij Aandeel in het onroerend goed "1/1 VE" en bij Raming van het aandeel "165000"
- bij Passief kies ik ervoor om het werkelijk passief aan te tonen.
Ben ik goed bezig, of ga ik beter naar een notaris? :-)
Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Wilfried

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 13 okt 2016 20:22

Een en ander hangt af van hoe de successie in 2011 verlopen is. Als uw moeder een "langst leeft al heeft" had toen je vader overleed dan moet je de vole waarde van het huis aangeven. Als jullie (4 kinderen) toen vader overleed al elk voor 1/8e naakte eigenaar werden (en daar toen successie op betaald werd) dan moet je maar de helft aangeven.

PS. In Vlaanderen mag je forfaits gebruiken voor begrafeniskosten (dikke 6000€) en andere kosten (zo n 1500€). Da s interessant als t passief in die rubrieken lager zou zijn. In Brussel en in walenland mag dat niet.

WVIWV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 okt 2016 10:56

Toen vader overleed stond moeder als volgt geregistreerd: VE 1/2 en VG 1/2, wij, de vier broers, als BE 1/8.
Als ik het dus goed begrijp, moeten wij dan op blz 17 van 24 invullen onder "Eigen Vermogen" - "Beschrijving en raming van de onroerende goederen" - bij "Raming volle eigendom" de geschatte waarde invullen (Bvb 200000) en bij "Aandeel in het onroerend goed" 1/2 VE en bij "Raming van het aandeel" 50% ??

Man, man, administratieve vereenvoudiging :D Gelukkig zijn er hier nog specialisten.

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 14 okt 2016 19:00

Ja, je zet eerst het bedrag van de schatting aan 100%, dan het aandeel dat de overledene daarin had (enkel in eigendom (*)) (blijkt 50% te zijn in uw geval), dan het resultaat. Dus 200.000, 50%, 100.000.

(*): het deel vruchtgebruik heb je al elders gezet.

Bij die uitdoving vruchtgebruik volstaat het te schrijven: uitdoving 1/2 VG op het OG aangegeven in het actief. Begunstigden: de aangevers.

Inderdaad niets bij gemeenschappelijk vermogen.

Doe nog wat af van die waarde inboedel.

Je mag twee forfaits gebruiken: 6000 voor de uitvaart EN 1500 voor de andere schulden.
Wel opletten: als je later nog extra kosten verwacht (bvb. personenbelasting), dan kan het interessanter zijn nu de werkelijke kosten te bewijzen zelfs al zijn die kleiner dan het forfait.

---------------------

Heeft moeder niets geërfd of verkocht de laatste 3 jaar?
Zijn er levensverzekeringen?

WVIWV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 okt 2016 10:49

Bedankt Wolf2 voor de snelle reactie.
Neen, moeder heeft niets geërfd of verkocht de laatste 3 jaar en er zijn geen levensverzekeringen.
Wij gaan de werkelijke kosten aangeven.
Wat de inboedel betreft: er is blijkbaar niemand meer geïnteresseerd in oude (Breughel) meubelen of inboedel van het huis, tenzij gratis en je alles nog aan huis levert :-) op eigen kosten. Jammer. Maar gaan "ze" dat aannemen?
En nu nog een eigenaardige vraag: klopt het dat dit dossier moet afgedrukt worden op papier van 105gr/m² om op te sturen??

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 15 okt 2016 18:06

Ja, dat wordt aangenomen. Het is een algemene trend dat je voor de inboedel van een gewoon huis, bij mensen op leeftijd, nog geld zou moeten bijgeven om er van af te geraken. Ofwel zet je helemaal niets over de inboedel; ofwel zet je: Inboedel (sterk verouderd, versleten en zonder verkoopswaarde)........ 0,00 euro

Afdrukken op zwaar papier is al een jaar of tien afgeschaft. Sinds Vlabel aan de macht is, hoeft het zelfs niet meer op papier. Je kan de aangifte als bijlage opladen via het contactformulier (vul zeker het dossiernummer in dat begint met 0200).

WVIWV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 okt 2016 09:22

Wat de inboedel betreft: wij hebben een container gevuld met de inboedel, kostprijs 450€. 100€ voor de container (max. 5 dagen) en 165€/Ton voor het gemengd afval). Mag factuur bij het passief gevoegd?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 19 okt 2016 12:06

Neen : dit zijn geen kosten van de erfenis, maar van de erfgenamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”