Gratis verhuur aan 1 kind

Astrid434
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gratis verhuur aan 1 kind

#1 , 11 okt 2016 10:40

Wij zijn met 2 kinderen.
Mijn broer woont al jaren gratis met zijn gezin in een huis van mijn ouders. Ikzelf heb hier niks voor gekregen, en ik heb ook nooit gratis gewoond.
Mijn broer is altijd heel strikt op het eerlijke verdelen onder ons 2. Maar over het gratis wonen mag er niks gezegd worden... dat is nu eenmaal zo...?
Kan ik dit regelen zodat bij het overlijden van mijn ouders hier een compensatie kan gebeuren? Kan er hiervoor samen met mijn ouders iets opgemaakt worden, zodat later bij de verdeling dit meegenomen wordt als een eerdere schenking?
Alvast bedankt voor jullie reacties en tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 11 okt 2016 23:01

Het staat uw ouders vrij bij leven met het gebruik van hun eigendommen te doen wat zij goedvinden. Incluis een kind gratis laten wonen. t Is natuurlijk niet verstandig van uw ouders om dit te doen (tenzij natuurlijk uw broer bv "benadeeld is door t leven" (bv weinig inkomen wegens handicap etc) omdat dit natuurlijk toekomstige disputen voedt. Mijn (hoogbejaarde) ouders doen dit ook voor een gehandicapte zus en daar sta ik 1000% achter.

Je kan proberen praten met uw ouders als je vindt dat dit niet kan. Als dat niet lukt omdat ze bv de-facto handelingsonbekwaam zijn en de broer in feite het bewind voert kan je een procedure tot aanstelling bewindvoerder opstarten (die ook veel erfenisgeld gaat opeten daar de vrederechter ws een externe bewindvoerder zal aanstellen)

Astrid434
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2016 13:52

Ik heb er al eens met mijn moeder over gepraat. En ze is eigenlijk ook van mening dat het niet eerlijk is. Ze is akkoord om een soort document op te stellen waarbij er aangegeven wordt hoeveel jaar hij er al woont, en tegen welke huurprijs het ervoor werd verhuurd aan derden. Op die manier een soort compensatie om later bij overlijden te verrekenen. Zou dit rechtsgeldig zijn?

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”