bankgift

Raphaelh
Topic Starter
Berichten: 32

bankgift

#1 , 07 okt 2016 20:41

Ik heb een paar jaar geleden aan een kind een overschrijving gedaan van 5000 euro met als mededeling Gelukkig Nieuwjaar. Hierbij werd geen enkel ander geschrift opgemaakt. Ik denk dat dit niet als handgift kan beschouwd worden en ook niet als gebruikelijke nieuwjaarsgeschenk. Moet dat bij min overlijden in de successieaangifte opgenomen worden, zo ja hoe lang kan er daarvoor teruggegaan worden? Is dat 10 jaar of korter? Hoe kan de fiscus dat achterhalen met een bankonderzoek?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 07 okt 2016 20:45

Dat lijkt me een kadootje voor Nieuwjaar en geen schenking, tenzij het uw laatste centen waren.
Zelfs als het een schenking zou zijn dan gaat men slechts drie jaar terug van ogenblik overlijden.
Dus nog even blijven ademen en alles is OK.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”