erfenis spreiden en hoe woning met grond waarderen

bartdc123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

erfenis spreiden en hoe woning met grond waarderen

#1 , 04 okt 2016 13:38

Beste,

Mijn ouders zijn beide nog in leven maar we willen graag nu al nadenken over hoe we latere erfenissen zo goed mogelijk kunnen regelen zodat
1. de overblijvende partner zich geen financiële zorgen moet maken
2. de staat met zo weinig mogelijk gaat lopen

Mijn ouders zijn getrouwd met een huwelijkscontract met gemeenschap van goederen maar met een keuzebeding. Vader is het oudst en zijn gezondheid is het meest wankel. Ze hebben twee kinderen.

Volgende bezittingen zijn in het spel (eigen schatting)
* de gezinswoning op een groot perceel grond dat nog verkaveld zou kunnen worden (400.000 euro)
* één bouwgrond op naam van de moeder, verkregen via erfenis (180.000 euro)
* één perceel woonuitbreidingsgebied waar ze beide eigenaar van zijn (40.000 euro)
* geld en beleggingen waar ze beide eigenaar van zijn (200.000 euro)

Wat de erfenis betreft zien mijn broer en ikzelf er geen graten in om onroerende goederen in onverdeeldheid te laten.

Mijn ouders wensen nog één bouwgrond weg te schenken aan één van de kinderen (de andere kreeg al 6 jaar geleden een bouwgrond geschonken) en wensen nog één bouwgrond te verkopen

Mijn vragen:
* hoe moeten we de waarde inschatten van de gezinswoning en de bijhorende grond? (moeten we al meerekenen wat de meerwaarde van een verkaveling naar meerdere bouwplaatsen kan opleveren of niet?)
* volgens welk principe verdelen we best de bezittingen bij een eerste overlijden (vader is meest waarschijnlijk om eerst te sterven) en een tweede overlijden zodat de successierechten voor alle erfgenamen beperkt blijven
* op welk deel moet de langslevende echtgenoot successierechten betalen? (stel dat je 200.000 euro cash hebt en hij of zij beslist om alles te houden (dus niet meteen aan de kinderen door te geven), moet hij of zij dan op 200.000 euro successierechten betalen of enkel op de helft van dat bedrag)

Alvast bedankt voor het advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#2 , 07 okt 2016 13:55

Wat roerende waarden betreft is er geen probleem. Gesteld dat je ouders de wettelijke erfverdeling zouden volgen (gezien keuzebeding is dat doorgaans het meest voordelige) zal bij een overlijden 100° bij langstlevende blijven en 2 x 50° bij elk kind terechtkomen.

Wat onroerende goederen betreft zit je wel aan een degelijk bedrag. Een techniek die zeker zinvol kan zijn is dat je ouders nu al het onroerend goed gefaseerd schenken aan de kinderen. Zij kunnen onroerend goed gedeeltelijk schenken waardoor je om de 3 jaar terugvalt op lagere schenkingsrechten dan wat in successie zal aangerekend worden.
Het lijkt me zinvol dit even met een notaris te bespreken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”