registratiekosten uit onverdeeldheid treden

loenie2004
Topic Starter
Berichten: 27

registratiekosten uit onverdeeldheid treden

#1 , 21 sep 2016 09:31

het betreft de volgende situatie:

Vader, moeder en dochter hebben 10 jaar geleden samen een bouwgrond gekocht. Ieder is eigenaar voor 1/3.

Nu wil dochter graag samen met vriend bouwen op de grond en de ouders uitkopen. Ouders zijn hiermee akkoord.

Hoeveel registratiekosten zullen dochter en vriend moeten betalen indien de bouwgrond geschat wordt op 210.000 euro. Dus eigenlijk krijgen wij ouders 140.000 euro.

Maakt het een verschil of dochter feitelijke samenwonend, wettelijk samenwonend of gehuwd is.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 sep 2016 15:54

Als vriend mee wil investeren, zou hij best 50% van de grond aankopen. Ik doe niet mee als ik geen mede eigenaar kan zijn, moet zijn principe zijn. Hij betaalt 10 % op zijn deel. De dochter die reeds 1/3 bezit, betaalt 2.5 % op haar deel.
Indien zij huwen, kan de dochter alles kopen en de grond daarna in de gemeenschap brengen, onder voorwaarden. Bij heel wat banken kan hij niet mee tekenen voor de lening als hij geen mede-eigenaar is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”