Nalatenschap zit vast doordat 1 erfgenaam schulden heeft

SOFIE
Topic Starter
Berichten: 21
Locatie: OOSTENDE

Nalatenschap zit vast doordat 1 erfgenaam schulden heeft

#1 , 19 sep 2016 10:36

Goeie morgen
wij raken in een vicieuze cirkel omtrent de erfenis van mama en papa. wijzelf betalen jaarlijks veel personenbelasting maar betalen dit altijd in 4 schijven af. een broer (totaal 7 broers/zussen) betaalt over 12 maanden terug en tegen dat zijn laatste schijf betaald is, is hij alweer bezig met de nieuwe aanslag zo blijkt.
de erfgenamen met schulden moeten bewijs van afbetaling schuldenlast bezorgen en voor mij id dat geen probleem. ik vraag dat binnen 2 weken op. de andere broer echter moet nog tot mei betalen maar inmiddels hebben wijzelf dan weer onze aanslag ontvangen en wee schulden. zo raakt dat dossier niet "af"
wat kan hierin gebeuren aub ? ik zie geen oplossing. de erfenis is ook niet van die grootte dat een voorafbetaling van mijn broer voor hem doenbaar is zegt hij.
sofie
Sofie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 sep 2016 10:41

Men is niet verplicht voorafbetalingen te doen
Belastingschuld ontstaat eerst na ontvangst aanslagbiljet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 sep 2016 11:06

gelieve de titel niet in hoofdletters te schrijven, dat komt schreeuwerig over.

Reclame

SOFIE
Topic Starter
Berichten: 21
Locatie: OOSTENDE

#4 , 19 sep 2016 12:08

Excuses vr de hoofdletters vooreerst. verder : het gaat niet om voorafbetalingen personenbelasting maar "afbetaling" met toestemming van de dienst.
Sofie

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 19 sep 2016 13:55

Bent u zelfstandige? In principe zal men de belasting voor werknemers aan de bron afhouden, mits hier en daar nog een klein verschil.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 19 sep 2016 18:12

Indien men een afspraak heeft met de fiscus voor gespreide betalingen van de belastingen en men houdt zich daaraan, is er volgens mij geen probleem om een attest van erfopvolging af te leveren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

walter123
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 sep 2016 22:41

-Vraag gratis een attest van erfopvolging bij de belastingen (moet wel de nodige gegevens bezorgen van de erfgenamen)
- De belastingen moeten binnen de 12 dagen een attest afleveren, daar zal opstaan of er schulden zijn (fiscale) .
-Zoja - de erfgenaam met schulden kan zijn erfdeel op een geblokkeerde rekening laten plaatsen bij de bank die de blokkering tegen houdt, de erfgenaam zonder schulden kan zijn deel krijgen.
-De schulden kunnen ook betaald worden , en met het betaalbewijs het attest van erfopvolging laten aanpassen , schuldenvrij kan men zijn erfdeel opeisen.
-Informeer bij de nalatenschapdienst van de bank, hun instructies kunnen verschillen

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 25 sep 2016 23:20

U slaat een stap over. De Registratie kan, zonder de nodige afspraken, geen attest afleveren. Geen enkele bank zal de tegoeden vrijgeven zonder zo'n attest of andere verklaring van de Registratie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”