Vruchtgebruik en successie

ostendhome
Topic Starter
Berichten: 16

Vruchtgebruik en successie

#1 , 16 sep 2016 23:21

Hallo

Even de situatie schetsen: voor mijn ouders mekaar leerden kennen, waren ze allebei al eens gehuwd geweest. Mijn ma had al 3 kinderen, mijn vader had er geen. Hij had wel een woning, waar ze na hun huwelijk in blijven wonen zijn.

Mijn vader is vorig jaar overleden. Aangezien ik zijn enige dochter ben heb ik de woning geërfd. Mijn ma heeft wel het vruchtgebruik van de woning. Mijn halfzussen hebben niets...
Ik heb de successierechten op mijn deel van de woning betaald, mijn ma heeft haar gedeelte op het vruchtgebruik betaald.

Wat gaat er nu gebeuren moest mijn moeder komen te overlijden? Ga ik nu nog eens successierechten moeten betalen op het bedrag waar zij vruchtgebruik over had? Indien mijn ma zou overlijden, wat moet er dan gedeeld worden met de halfzussen?
De woning is in principe van mij. Wat met alle inhoud?

Ik hoop dat mijn mama nog heel lang mag leven maar het zijn toch vragen waar ik mee bezig ben... Wie kan mij hiermee helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2016 23:35

Wanneer je moeder sterft, houdt haar vruchtgebruik op (uiteraard) en krijg jij automatisch de volle eigendom. Daarmee is de kous af.
Geen successierechten meer te betalen.

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 16 sep 2016 23:46

Het kapitaal dat op naam van uw moeder staat zal wel door haar vier kinderen moeten worden gedeeld. Net zoals de inboedel.

Uw halfzussen erven dan weer van hun eigen vader indien daar iets te erven valt.

Reclame

ostendhome
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 20 sep 2016 08:23

@ Mariette: Gaan mijn halfzussen dan een gedeelte van dat vruchtgebruik erven? De woning stond volledig op naam van mijn vader. Normaal gezien komt dit toch volledig aan mij toe? Of ben ik hierin mis?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 20 sep 2016 10:59

@ Mariette: Gaan mijn halfzussen dan een gedeelte van dat vruchtgebruik erven? De woning stond volledig op naam van mijn vader. Normaal gezien komt dit toch volledig aan mij toe? Of ben ik hierin mis?
Mariette wil enkel zeggen dat u geen erfgenaam bent van de vader van uw stiefzusen omdat hij jouw vader niet is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 20 sep 2016 11:34

De erfenis van vader gaat naar u alleen. Die van moeder wordt door haar 4 kinderen gedeeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette
Berichten: 2507

#7 , 22 sep 2016 18:18

@ Mariette: Gaan mijn halfzussen dan een gedeelte van dat vruchtgebruik erven? De woning stond volledig op naam van mijn vader. Normaal gezien komt dit toch volledig aan mij toe? Of ben ik hierin mis?
Mariette wil enkel zeggen dat u geen erfgenaam bent van de vader van uw stiefzusen omdat hij jouw vader niet is.
neen dat wou Mariette niet zeggen. Het is hààr vader, de halfzussen hebben een andere vader en die halfzussen erven van hun eigen vader. Bij het overlijden van de moeder vervalt het vruchtgebruik en is TS volledige eigenaar van die woning.

Zoals Wanton zegt: TS erft als enige de volledige nalatenschap van haar vader, en zal de nalatenschap van haar moeder moeten delen met haar halfzussen, die dus niks van de vader van TS erven.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”