Kind recht op deel erfenis?

Rechtsgeldig
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kind recht op deel erfenis?

#1 , 13 aug 2016 12:12

Hallo,

Graag zou ik meer uitleg willen over volgende situatie:

Enkele jaren terug ontdekte mijn vader dat hij een dochter heeft in een ander Europees land van voor zijn huwelijk met mijn moeder. Mijn vader heeft nu af en toe wel eens contact met zijn 'dochter'. Wordt deze 'dochter' dan als kind meegeteld indien mijn vader overlijdt?

Bestaat er ergens wetgeving over dergelijk situaties?

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 13 aug 2016 13:31

Als uw vader het kind nooit officieel erkend heeft, zal zij niet kunnen erven.

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 13 aug 2016 16:22

Ze kan dan wel kunnen erven want vader heeft altijd het recht een kindsgedeelte te voorzien voor een derde partij. Maar ze zal er wel heel veel successierechten op moeten betalen. En het staat vader vrij om dat te doen of te laten in geval hij zijn kind niet heeft erkend.

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 15 aug 2016 21:05

Hoeveel wettelijke kinderen heeft uw vader?

Hof van Commerce
Berichten: 47

#5 , 29 aug 2016 23:08

[Ze kan uiteraard altijd erven als er een testament in haar voordeel gemaakt wordt.] Doch als zij geen erkend kind is dan zal zij niet automatisch erven in een gewone wettelijke devolutie (haar 'reserve' als kind zal haar niet toekomen gezien zij juridisch geen kind is).

Niettemin denk ik wel (mocht iemand hieromtrent zeker zijn), dat de dame in kwestie na het overlijden van uw vader alsnog al het mogelijke kan doen om te bewijzen dat zij een wettelijke dochter is, zodat zij haar reserve krijgt.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”