verjaringstermijn registratiebelasting

cotecarotte
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verjaringstermijn registratiebelasting

#1 , 07 aug 2016 19:16

mijn zoon kocht 20/3/2007 een appartementje met klein beschrijf. hij krijgt nu een aanvullende aanslag voor registratierechten omdat aan de voorwaarde van 3 jaar zelf het pand bewonen niet voldaan werd. hij heeft er 2 jaar en 8 maanden gewoond en is omwille van een relatiebreuk verhuisd.
Na 9 jaar komt er nu nog een extra aanslag en boete. Is hiervoor geen verjaringstermijn en zou er bij een bezwaar eventueel rekening gehouden worden dat hij slechts 4 maanden niet aan de voorwaarde voldeed ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2016 19:29

Als ik me niet vergis is dit 10 jaar voor verjaring.

ART : 214 WETBOEK DER REGISTRATIE
3° van rechten verschuldigd in geval van niet-vervulling van de in artikel 60 gestelde voorwaarden, na tien jaar, te rekenen van de datum van de akte;
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 07 aug 2016 19:43

Na 9 jaar komt er nu nog een extra aanslag en boete. Is hiervoor geen verjaringstermijn en zou er bij een bezwaar eventueel rekening gehouden worden dat hij slechts 4 maanden niet aan de voorwaarde voldeed ?
Is maar na 5 a 6 jaar dat ze kunnen vaststellen dat je er geen 3 jaar hebt gewoond.
Hij had dit niet op zijn beloop mogen gelaten hebben, veelal word een relatiebreuk aanvaard als overmacht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

cotecarotte
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 aug 2016 20:05

akkoord , maar op dat moment en nog jong zijnde , staat men niet zo stil bij die termijn van bewoning en heeft men er ook geen idee van dat men dit ergens moet melden...
dank u voor de reacties

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 07 aug 2016 20:41

Zou toch proberen met een bezwaarschrift, je weet maar nooit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Hof van Commerce
Berichten: 47

#6 , 29 aug 2016 22:43

Inderdaad toch zeker eens proberen, ook gelet op volgend standpunt: http://belastingen.vlaanderen.be/sp-140 ... -overmacht.

Uit uittreksels uit het rijksregister van het koppel kan de relatiebreuk misschien blijken?

Yenthe
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 dec 2016 14:59

Hoi, hier exact hetzelfde verhaal. In 2007 een huis gekocht, geen 3 jaar gewoond en vandaag een boete gekregen. Hebben jullie bezwaar ingediend? En iets vernomen?

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 dec 2016 16:27

De registratiebelasting is nog niet verjaard. Bij de invoering van de Vlaamse Codex Fiscaliteit is er in de overgangsbepalingen opgenomen dat de verjaringstermijn 10 jaar is voor de nog niet door de federale overheid gecontroleerde rechten. Vlabel begon daarop de oude dossiers van 2006 en daarna te controleren. Er zijn honderden aanslagbiljetten uitgestuurd naar mensen die abattement of klein beschrijf niet hebben nageleefd. Ook op dit forum vind je er al eerdere topics van.

Overmacht proberen in te roepen is zeker aan te bevelen. Dien maar bezwaar in en doe dit snel.
De relatie moet een zekere bestendigheid vertonen. Dit lijkt mij het geval te zijn.

denonkel
Berichten: 128

#9 , 06 mei 2017 13:18

Zou het nuttig zijn om nog voor je een bericht van bijbetaling+boete ontvangt, zelf proactief al een geldige reden in te roepen? Of valt dit onder de noemer slapende honden wakker maken? Mijn terrein dat helaas niet bewoond is geraakt werd aangekocht eind 2011.

Een mogelijke reden zou kunnen zijn: sterfgeval vader, relatie beëindigd en daardoor geen mogelijkheid tot bouwen. Einde relatie 2013 kan aangetoond worden. Intussen wel elders gebouwd.... Zou dit werken?

EDIT: of valt dit onder de (oude) verjaringstermijn van 5 jaar? Aangekocht akte nov 2011. Maar verjaringstermijn zou 5 jaar verlengd zijn bij overname door de (veel strengere) Vlaamse administratie. Klopt dat? En kan dat zomaar?

denonkel
Berichten: 128

#10 , 06 mei 2017 13:54

Nog ter aanvulling: bij mij gaat het enkel om een abattement gekregen op eerste aankoop bouwgrond

LeenW
Berichten: 12825

#11 , 06 mei 2017 14:23

Ik dacht dat als je dit zelf meldde, er geen boete kwam, enkel de verschuldigde belasting. Als zij er achter komen dat je dit niet gemeld hebt, wel boete. Maar ik ben niet 100%, ik verwar dit mogelijk met de verlaagde btw-regeling.

denonkel
Berichten: 128

#12 , 06 mei 2017 15:45

Maar als ze niet wakker worden, dan valt er niks te betalen :) Misschien deden ze wel de dossiers 2005-2007 maar werd het nadien minder belangrijk?

LeenW
Berichten: 12825

#13 , 06 mei 2017 16:14

Maar als ze niet wakker worden, dan valt er niks te betalen :) Misschien deden ze wel de dossiers 2005-2007 maar werd het nadien minder belangrijk?
Dat kan, maar dat is uiteindelijk belastingsontduiking, en daar zal dit forum u niet bij helpen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”