vruchtgebruik huisraad

Pieterd
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik huisraad

#1 , 05 jul 2016 11:48

Mijn vader is recent overleden.
Ik ben de oudste, en enige meerderjarige zoon.
Heb nog 2 jongere broers (17 en 14jaar) van mijn vader en zijn eerste vriendin (mijn moeder)
Daarnaast had hij een nieuwe vriendin met wie hij wettelijk samenwonend was, en een zoon van nu 1 jaar had.

De erfenis word verdeeld onder de kinderen, dus elk 1/4de
De wettelijk samenwonende vriendin van mijn papa krijgt wel het vruchtgebruik over de huisraad (hij had geen eigen huis)

Zij beweert nu dat de wagen (gekocht en ingeschreven door mijn vader) ook behoord tot de huisraad.
Op internet is hier geen duidelijk antwoord op te vinden. Dus bij deze: Behoord de wagen van mijn vader tot de huisraad waar zij het vruchtgebruik over heeft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jul 2016 12:15

Volgens Art 533 BW is een rijtuig, lees een auto, geen huisraad. Huisraad slaat volgens Art 534 BW enkel op de meubelen die dienen tot gebruik en versiering van de kamers. Bijgevolg heeft zij geen recht op het voertuig.

iota
Berichten: 830

#3 , 05 jul 2016 19:45

Vruchtgebruik enkel over de huisraad? Is dat niet over de roerende goederen, waartoe dan ook auto en spaargeld behoren?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 05 jul 2016 20:33

ik dacht van niet: wettelijk samenwonenden->niet dezelfde rechten als gehuwden: vruchtgebruik geldt alleen over de gezinswoning (als er één is) en de huisraad.

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2016 12:19

Vruchtgebruik enkel over de huisraad? Is dat niet over de roerende goederen, waartoe dan ook auto en spaargeld behoren?
TS, lees even volgende link http://elfri.be/het-erfrecht-van-de-lan ... menwonende Hierin staat alles op een normale manier uitgelegd.

Pieterd
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jul 2016 00:11

@maxime03, tnx voor het antwoord, dit leek me ook zo... vandaag de inventaris opgemaakt, en volgens haar notaris (die volgens ons niet zo onpartijdig is), behoort heel de inboedel onder het begrip huisraad... dus 4 imac's, 3 ipad's, een verzameling fotocamera's,... kan dit uberhaubt, en indien nee, wat valt er aan te doen? We hebben ondertussen zelf een notaris aangeschreven, die ons pas volgende week kan ontvangen.

Mariette
Berichten: 2507

#7 , 25 jul 2016 13:13

In aansluiting hierop: wat gebeurt er met huisraad die versleten raakt?

De kinderen betalen successie als naakte eigenaars (van vb. Ipads en fotocamera's en in dit geval mogelijk ook auto), maar de vriendin heeft vruchtgebruik.
Al deze dingen verslijten.... dus blijft er voor de kinderen niks over.
Als er verder geen eigen onroerend goed is, is het dan niet beter de erfenis te weigeren ipv successie te betalen op iets dat je nooit in eigendom zal hebben? Met een Ipad van 30 jaar oud ben je ook niks.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 25 jul 2016 13:29

Een auto behoort geenszins tot de inboedel van een woning.
Ook niet als je hem in de living parkeert.

Wettelijk samenwonende krijgt enkel vruchtgebruik van de inboedel, dus niet van de auto.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”