eigendom aan 10% maar nadien voldane bewoningsplicht

Harmony
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

eigendom aan 10% maar nadien voldane bewoningsplicht

#1 , 25 jun 2016 17:57

Hallo,

In 2012 kochten mij partner en ik een appartement. Wij hadden en hebben geen andere eigendom.
Het was niet de bedoeling om er te gaan wonen dus moesten we 10% registratiebelasting betalen.
In 2013 zijn wij door omstandigheden daar dan toch gaan wonen en dat is over enkele weken 3 jaar geleden. Zo heb ik eigenlijk voldaan aan de inschrijvingsplicht en bewoningsplicht voor klein beschrijf.
Ik hoopte recht te hebben op een teruggave van 5% (het zou welkom zijn, want we zijn één van die pechvogels die een extra aanslag hebben gekregen wegens verkoop binnen de 3 jaar van een pand gekocht aan klein beschrijf, de Vlaamse Belastingdienst beslist nu na 8 jaar dat onze overmacht niet geldig is, ander topic...).

Ik werd met deze vraag al wandelen gestuurd door de notaris omdat het volgende in de aankoopakte staat, ik citeer:

"De kopers verklaren niet te kunnen genieten van enige vermindering der registratierechten, noch van de meeneembaarheid door verrekening." (einde verklaring voor de registratie.)

Ik heb al formeel een vraag voor informatie bij de Vlaamse Belastingdienst lopen daarover, maar ik moet een lange wachttijd respecteren.
Is er iemand hier met wat kennis van zaken of wat inzicht ? Kan ik 5% terugvragen of is dat voor altijd kwijt, evenals de meeneembaarheid als ik terug verkoop en terug opnieuw een pand koop voor bewoning?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Harmony
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2016 18:44

Ter info: ik kreeg antwoord van de Vlaamse Belastingdienst.

Wie gekocht heeft vanaf 2013 heeft 5 jaar de tijd om een teruggave te vragen.
Alle jaren daarvoor 2 jaar de tijd, zelf ben ik dus op 3 maanden na mijn recht op teruggave kwijt, ik kocht eind september 2012, dju toch.

Hof van Commerce
Berichten: 47

#3 , 28 sep 2016 22:01

Ter info: ik kreeg antwoord van de Vlaamse Belastingdienst.

Wie gekocht heeft vanaf 2013 heeft 5 jaar de tijd om een teruggave te vragen.
Alle jaren daarvoor 2 jaar de tijd, zelf ben ik dus op 3 maanden na mijn recht op teruggave kwijt, ik kocht eind september 2012, dju toch.
Ja bon, ondertussen lees je hier waarschijnlijk al niet meer, maar beginnen die termijnen niet te lopen op het ogenblik dat het recht op teruggave is ontstaan? Zijnde op het ogenblik dat je er drie jaar hebt gewoond?

Je koopt in '12, gaat er gaan wonen in '13 en pas in '16 is de voorwaarde voldaan. Dan pas kan je teruggave vragen meen ik, termijn van 2 jaar of 5 jaar maakt dan niet uit?

Ik zie het nu misschien wat te naiëf want, oké, je aankoopakte voorzag niet dat je teruggave kon vragen, maar je kunt het op zijn minst toch maar proberen... Zou zeer zuur zijn om omwille van 2 regels tekst in een akte dat voordeel te verliezen. Als je niet zeker bent op het ogenblik van je aankoop kun je moeilijk opnemen dat je klein beschrijf wil en je blootstellen aan boetes als het dan toch niet lukt.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”