Erfrechtverklaring of attest van erfopvolging

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

Erfrechtverklaring of attest van erfopvolging

#1 , 21 jun 2016 15:51

Vandaag het droevige nieuws gekregen dat mijn vader terminaal ziek is...

Nu had ik enkele vraagjes voor wanneer (na het overlijden) de rekeningen moeten gedeblokkeerd worden...

Er is geen testament
Er was een huwelijkscontract, maar moeder is vorig jaar reeds overleden
niemand van de erfgenamen is minderjarig

Kan dit met een erfrechtverklaring, of moet een notaris ingeschakeld worden?

En moeten er eventueel nog andere (bank)zaken op voorhand geregeld worden?

Dank U voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 21 jun 2016 16:00

Aangezien er geen huwelijk meer is, is er ook geen huwelijkskontrakt meer.
Dat hield op te bestaan bij het eerste overlijden.
Er moet dan ook geen notaris worden ingeschakeld volgens mij.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 21 jun 2016 18:57

M.i. speelt een huwelijkscontract een rol zolang het huwelijksvermogensstelsel niet vereffend en verdeeld is. Het kan dat al gebeurd is, maar evengoed is er nog niets gebeurd. Was er een gemeenschappelijk vermogen; wat stond er in dat contract over de verdeling er van en is dat zo gebeurd?

*************************

Uw titel zegt: erfrechtverklaring of attest van erfopvolging.
In de inhoud staat: Kan dit met een erfrechtverklaring, of moet een notaris ingeschakeld worden?

U bedoelt wellicht: volstaat een (gratis) attest van erfopvolging van de federale ontvanger?
Daarover bestaat discussie, maar U kunt dat zeer eenvoudig testen. Vraag het onm. na het overlijden aan; dan weet U het onmiddellijk. En zo ja, dan gaat de registratie voor U na of er een testament gekend is of niet.

************************

Hoeveel geld is er?
U kunt eventueel alles al schenken aan 3%.

************************

U kunt de rekening ook overschrijven op een andere rekening op naam van iemand anders (zonder schenking in gedachten te hebben), dan moet U niets deblokkeren. Dat is niet onwettig; U moet het wel aangeven.

************************

Schenkingen aan de kleinkinderen tot 12.500 euro elk blijven onbelastbaar. Hetzelfde kan ook via een bijzonder legaat in een testament.

************************

Zijn er onroerende goederen ?

Reclame

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

#4 , 23 jun 2016 16:30

Dank u voor de info......en hier wat bijkomende gegevens:

Moeder is vorig jaar mei overleden, de aangifte successie en de betaling van de belasting is gebeurd.
Ik ben enige erfgenaam en heb moeders deel volledig in naakte eigendom (1/2 van appartement en 1/2 roerend)
vader heeft vruchtgebruik.

En inderdaad vroeg ik me af of dit kan met een erfrechtverklaring, of moet een notaris ingeschakeld worden?
en hoe moet dit praktisch aangevraagd worden?

roerend zal er nu +/- 70000 euro zijn

schenkingen aan kleinkinderen zijn niet van toepassing .

Er is één appartementje waarin mijn vader nog woont, verder niks

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 23 jun 2016 20:45

Het successierecht wordt apart berekend voor roerend en onroerend.
Aan dat onroerend kunt U niets doen.
Aan het roerend moet U denken over dit:
- als 1 kind tot 50000 erft van vader, dan is dat tarief 3%
- gaat men boven die 50000, dan is het erftarief 9%.
Schenking van roerend aan kind is altijd 3%, ongeacht bedrag.
Dus in functie van aantal kinderen... eventueel al een deel schenken om de 9% te vermijden.

-----------------

U gaat naar een federaal registratiekantoor van uw keuze (MA-VR: 8-12), na het overlijden uiteraard.
Neem het trouwboekje mee en een uittreksel uit de overlijdensakte.
U vult daar ter plaatse een aanvraag in: als 1 erfgenaam tekent is dat voldoende. De rest volgt vanzelf.

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

#6 , 24 jun 2016 20:27

OK, dank u voor de hulp! zal het eens met vader bespreken...

En als ik het goed begrijp, dan is het huwelijkscontract van geen tel meer en kan het met een gratis attest en zonder notaris?

wolf2
Berichten: 2071

#7 , 24 jun 2016 21:05

Volgens mij levert een registratiekantoor geen attest van erfopvolging af voor een persoon die gehuwd geweest is met een huwelijkscontract, maar andere personen op deze site zeggen van wel.
Vandaar dat ik voorstelde: doe de proef, het kost niets. Vraag er één aan als het zo ver is en U zal het onmiddellijk weten.

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

#8 , 25 jun 2016 19:58

Dan zal ik dat zelf moeten uitzoeken na het overlijden....

Dank U voor uw tips Wolf2!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”