successie

Yves8
Topic Starter
Berichten: 10

successie

#1 , 10 dec 2007 17:13

Hallo,

Bij testament heeft mijn stiefvader (heeft zelf geen kinderen) mijn moeder en later mijzelf als begunstigde voor zijn erfenis aangewezen.
Dit heeft hij jaren geleden gedaan.
Intussen zijn mijn moeder en hij getrouwd.
Stel nu dat later mijn moeder eerst overlijdt, en ik dus volgens het testament van mijn stiefvader erf, in welke schalen qua successie zal ik dan terecht komen? In de schalen die gelden in rechte lijn, of in de hoogste schalen?

Met vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9918
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 dec 2007 18:38

Als de ouder en de stiefouder getrouwd zijn , erven de kinderen van hun stiefouder ( en omgekeerd) aan het tarief rechte lijn.

Dit staat in het Wetb. Successierechten Vl. Gewest : art. 50, 1e lid.
Tarief rechte lijn : per begunstigde , roerend en onroerend afzonderlijk :
schijf tot 50.000 € : 3 %
schijf 50-250.000 € = 9 %
schijf daarboven = 27 %
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 10 dec 2007 20:10

U betaalt inderdaad alsof U een eigen kind was; zoiets bestaat alleen in het Vlaams Gewest!

Reclame

Yves8
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 11 dec 2007 08:07

Bedankt voor de informatie!
Een hele opluchting.
Nog een vraagje,
Voor ze getrouwd waren had mijn stiefvader bij testament vastgelegd dat zijn erfenis naar mijn moeder en haar kinderen zou gaan.
Het huis dat ze bewonen was reeds eigendom van mijn stiefvader en staat momenteel nog in zijn eigen vermogen.
Hij overweegt om het naar de gemeenschap te brengen.
Zal mijn moeder dan successie betalen op de naakte eigendom als ze van hem erft? Of komt de naakte eigendom rechtstreeks naar mij en het vruchtgebruik naar mijn moeder?

Groeten,

wanton
Berichten: 9918
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 11 dec 2007 20:46

Het in de gemeenschap brengen van een onroerend goed kost bijna niets. In dat geval , bij overlijden van de vader , heeft en houdt moeder haar helft van de gemeenschap. De helft van vader wordt vererfd : vruchtgebruik aan moeder en blote eigendom aan Uzelf. U betaalt successierechten , moeder niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Yves8
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 12 dec 2007 08:32

Het in gemeenschap brengen van onroerend goed kost 650 euro en is een procedure van +-8 maand volgens de notaris (omdat het zogezegd een wijziging is van het huwelijkscontract). Ze moeten ook beiden voor een rechter verschijnen om hun akkoord te geven.
indien er VOOR het huwelijk iets in gemeenschap gebracht wordt, dan komt dat 'slechts' op 300 euro en neemt het zoveel tijd niet in.

Dus zelfs al staat mijn moeder als eerste begiftigde volgens testament, zal ik dan toch de blote eigendom erven? Of gaat die toch naar mijn moeder?
En als het dan naar mijn moeder gaat, zal ze dan successie op de blote eigendom moeten betalen? (ik weet dat successie tussen partners op het vruchtgebruik nihil is)

Groeten,

wanton
Berichten: 9918
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 12 dec 2007 15:24

De langstlevende echtgenoot (LLE) betaalt geen successierechten op hetgeen die erft van de gezinswoning , volle eigendom , blote eigendom of alleen het vruchtgebruik. Het kan dat de LLE via testament of huwelijkscontract meer krijgt dan in het wettelijk stelsel is voorzien. Bij 1 kind is 50 % vrij te verdelen , zodat zulk deel aan die LLE kan toegekend worden.
Een procedure van ong. 8 maand , betekent dat er een wijziging van huwelijksstelsel wordt gedaan. Anders is een verschijning voor de rechter niet nodig. Alleen een inbreng van OG kan veel sneller.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Yves8
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 12 dec 2007 16:12

Hoe bedoel je dan een inbreng van onroerend sneller kan?

wanton
Berichten: 9918
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 12 dec 2007 19:40

Volgens mijn ervaring is , voor de inbreng van een onroerend goed , het niet nodig om bij de rechter te komen. Dit soort wijziging kan veel sneller gebeuren dan 8 maand. Voor een zgn. kleine procedure werd de tussenkomst van de rechter afgeschaft op 9 juli 1998.
De tussenkomst van de rechtbank van eerste aanleg is nog voorzien voor de grote procedure.Deze is bedoeld voor veranderingen van stelsel. Vb. wanneer men van het wettelijk stelsel wilde overstappen naar scheiding van goederen , of omgekeerd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”