Procedure rouwkoop

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

Procedure rouwkoop

#1 , 07 jun 2016 22:56

Ik heb een vraag ivm rouwkoop.

Een kennis heeft op een openbare verkoop een huis gekocht, en kon genieten van klein beschrijf. In de dagen na de verkoop heeft ze de kosten betaald bij de notaris ten belope van een 26.000 euro, en dit bij een koopsom van 129.000 euro.

Achteraf bleek er geld verdwenen van haar spaarrekening waardoor de koop finaal niet door kon gaan, het was gestolen door haar echtgenoot (wat niet strafbaar is). Dus werd het huis gedwongen opnieuw verkocht.


Nu als ik wat reken dan vertegenwoordigen die 26000euro groot beschrijf + kosten openbare verkoop. Of zie ik dit verkeerd?


Wat ik wel begrijp is dat je effectief gekocht hebt en dus ook registratiekosten moet betalen, en vermits je er nooit zal wonen kan klein beschrijf ook niet, en moet het dus groot beschrijf zijn.

Hoe bepaald de notaris eigenlijk of je die 5% minder moet betalen, en wanneer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 jun 2016 08:48

Dat bepaald de notaris niet, maar wordt bepaald door het KI.

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#3 , 10 jun 2016 00:04

Idd dat wordt bepaald door het KI, maar ook door het feit dat je geen andere eigendom hebt (of binnen bepaalde termijn zal verkopen)

MAar uiteindelijk zijn er aan dat klein beschrijf voorwaarden verbonden (binnen 2j daar ingeschreven staan en 3j blijven wonen), en kan je bij een rouwkoop op voorhand al zeggen dat die nooit voldaan kunnen worden.


Nu, ik heb nog wat verdergegraven en rondgebeld:

1) De aanslag die mevrouw kreeg bedraagt 5% extra registratie + het bedrag van meeneembaarheid + 20% boete

2) Je kan argumenteren dat de koop nooit gerealiseerd werd wegens de rouwkoop, noch werd de meeneembaarheid effectief genoten, dus kan je het geheel wel in vraag stellen

3) Ook de rol van de notaris lijkt me een beetje raar, iemand op ramkoers met de fiscus lanceren door klein beschrijf toe te passen

4) Mevrouw was op die moment getrouwd volgens het wettelijke stelsel en dus hebben ook beiden getekend voor de koop, maar zijn ondertussen al wel geruime tijd gescheiden. Dus mag ik aannemen dat elk van de ex-en de helft dient te betalen

5) Pittig detail misschien, de ex van mevrouw zit in/is op weg naar een collectieve schuldenregeling, kan dat de reden zijn waarom VLABEL haar de volle rekening toeschuift?


Ik zie in ieder geval genoeg reden om een bezwaarschrift in te dienen om:
1) de boete kwijt te schelden
2) het bedrag van meeneembaarheid te laten vallen
3) de 5% extra registratie te laten vallen omdat de verkoop niet door is gegaan

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 jun 2016 08:36

Iedere woning heeft zijn KI, of ze nu verkocht wordt of niet. Dat KI wordt bepaald door het kadaster op het ogenblik van de bouw van de woning of een latere verkoop, of een herziening ter gelegenheid van een verbouwing.
Punt 2: de verkoop is gerealiseerd van zodra de compromis werd ondertekend.
Punt 3: De notaris moet verkopen met klein beschrijf indien het bestaande KI minder is dan 745 € Is het hoger, dat wordt het automatisch 10 % registratiekosten

(
Voorwaarden voor een klein beschrijf

De belangrijkste voorwaarde is het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen (KI) van al je onroerende goederen in het Vlaamse Gewest of, indien je een woning koopt in Wallonië of Brussel: het totaal van je onroerende goederen in België. Voor wie geen, 1 of 2 kinderen ten laste heeft, mag het KI van het geheel niet meer bedragen dan 745 euro. Is het KI van je droomhuis of appartement dus lager dan €745, dan kun je heel wat besparen!

Nogmaals : het is dus niet de notaris die dat beslist.

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 10 jun 2016 08:56

En, is er intussen al een herverkoop gebeurd? en is dan dezelfde of een hogere prijs bekomen ?

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#6 , 10 jun 2016 09:18

Bij eender welke verkoop vraagt de notaris of de koper klein beschrijf kan genieten, er zijn meer factoren dan enkel het KI van het gekochte goed.

De herverkoop is enkele maanden later gedaan tegen een lagere prijs, tja zoiets lokt lijkenpikkers he.

Momenteel wordt een bezwaarschrift voorbereid welke vanadaag buiten gaat, maar ik blijf wel met de vraag zitten waarom mevrouw de ganse rekening gepresenteerd kreeg, terwijl eigenlijk de toenmalige echtgenoten beiden getekend hebben en dus aansprakelijk zijn.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”