Schenken roerend en onroerend goed

Reneee
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Schenken roerend en onroerend goed

#1 , 21 apr 2016 09:09

Goede morgen allen,
Heb in de loop van de maand januari 2016 roerende goederen geschonken aan de kinderen waardoor zij een onroerend goed mee konden aankopen. Alles is gegaan via een notaris, en op het bedrag is er ook vlgs de schenkingstarieven de kosten betaald. Nu willen wij onze kinderen elk een onroerend goed schenken. Zijn wij nu verplicht om ook 3 jaren te wachten of staat het schenken van onroerend en roerend los van elkaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 21 apr 2016 12:48

U mag uw kinderen zoveel roerende en onroerende goederen schenken als u wilt.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 21 apr 2016 19:15

U mag uw kinderen zoveel roerende en onroerende goederen schenken als u wilt.
Inderdaad. toch even deze bemerking. Voor een schenking van onroerend goed moet u altijd via de notaris, met betaling van de nodige schenkingsrechten. Indien u binnen de drie jaar een volgende schenking doet aan dezelfde begunstigde, wordt dit als één schenking gezien met de oorspronkelijke schenking. Gevolg : bij die tweede schenking betaalt u de hogere schenkingsrechten. Indien er meer dan 3 jaar tussen beide schenkingen ligt, vertrekt u voor de schenkingsrechten terug van NUL.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Reneee
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 apr 2016 11:58

Hallo Wanton, dus als ik goed begrijp is het ongeacht of ik roerend ( vb geldsom ) of onroerend ( vb huis ) schenk moet ik telkens 3 jaar wachten ( of nog leven ) om met de schenkingstarieven terug van NUL te beginnen. Roerend en onroerend hebben dus wel iets gemeen en worden gecumuleerd indien deze in een periode van 3 jaar samen geschonken worden.
Klopt dit ?
Dank u voor de info

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 22 apr 2016 13:21

Een geregistreerde roerende schenking is definitief voor de fiscus. Tarief 3 of 7% is altijd van toepassing. Geen wachttijd nodig of van toepassing tussen 2 opeenvolgende schenkingen; geen 3 jaar in angst leven voor het overlijden van de schenker.
Bouwgrond volgt dit stelsel ook, dacht ik.

Andere onroerende goederen dan bouwgronden:
- 3 jaar tussen 2 schenkingen laten om van de laagste tarieven te "genieten"
- komen terug naar boven bij overlijden van de schenker, maar dat heeft alleen gevolgen als er nog andere onr. goederen in de erfenis zitten.

Dus uw geplande schenking van onr. goederen zal niets ondervinden van uw eerdere geregistreerde schenking van roerend.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”