"achterstallige betaling met boete" van registratierechten (aankoop woning 2005)

dgoossens
Topic Starter
Berichten: 2

"achterstallige betaling met boete" van registratierechten (aankoop woning 2005)

#1 , 21 apr 2016 07:52

Beste,

Ik heb een vraag ivm een boete die we gisteren in de bus gekregen hebben van de FOD Financien betreffende registratierechten.

In 2005 hebben we een huis gekocht, en om de vermindering op registratierechten te ontvangen, moesten we ons adres daar binnen 2 jaar vestigen.
Aangezien we beiden net aan het werk waren, hebben we deze 2jaar nodig gehad om de woning klaar te krijgen.

We hebben onze registratie blijkbaar echter 4 dagen te laat gemeld op de gemeente, en moeten nu 650 EUR terugbetalen + een boete van 325 EUR.

In de korte tekst in de brief staat ook vermeld dat het hier gaat over een achterstallige betaling.
We hebben hier echter nooit weet van gehad, en krijgen dus 9 jaar later deze rekening in de bus..

Ik heb de dienst telefonisch gecontacteerd, en de dame zei hier best een melding van te maken dat we niet akkoord zijn met de betaling, en indien mogelijk facturen mee te sturen, die bewijzen dat we er toen al woonden..
Facturen houden we meestal 5 jaar bij, dus die van 9jaar geleden zijn ondertussen weg..
Aangezien de wijkagent toch komt controleren (en dat ook heeft gedaan), woon je in principe sowieso al vroeger in je huis dan je het aangeeft.
De vervaldag was dus blijkbaar 07/04/2007 (zaterdag), en we zijn 11/04/2007 gaan tekenen op de gemeente. (woensdag, aangezien mijn vrouw in het onderwijs staat en dan in de namiddag vrij is)

Hebben we hier "een poot om op te staan", of zullen we dit waarschijnlijk volledig moeten terugbetalen?
Ik heb er echt al niet van kunnen slapen, aangezien we net grote verbouwingen achter de rug hebben, en momenteel volledig door ons budget zitten, en terug maximaal aan het sparen zijn..

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding