Tweede woning voor hem, niet voor haar

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

Tweede woning voor hem, niet voor haar

#1 , 08 apr 2016 11:52

Situatie:

Mijn vriend en ik zijn beiden nog alleenstaande (gaat in de toekomst nog veranderen) en wonen nu feitelijk samen (niet wettelijk) in ZIJN appartement.
Hij kocht dit voor hij me leerde kennen. De lening staat dus ook enkel op zijn naam.
Nu zouden we samen een woning kopen en zijn appartement proberen verhuren. Voor hem is dit dus een tweede lening, voor mij zou dit het enige zijn dat ik leen.

Hoe zit het met alle kosten? Het zou sowieso groot beschrijf zijn omdat dit voor mijn vriend een tweede woning betreft, maar voor mij betreft het toch enkel eerste lening? En krijg en we dan geen korting op registratierechten?

We kennen er jammer genoeg niet zoveel van en op het internet staat een overvloed van informatie waardoor het moeilijk wordt om door de bomen het bos nog te zien...

Extra uitleg + tips in lekentaal zijn welkom!!

Bedankt ☺

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9898
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 apr 2016 19:36

Wanneer jullie samen een woning kopen, kan het zijn dat jij voor uw deel kan genieten van klein beschrijf + 5 %. Het KI van de aangekochte woning mag, na bevestiging van het Kadaster, 745 € bedragen. Uw vriend zal door die andere eigendom daar boven uitkomen en de volle 10 % moeten betalen. Zo iets wordt bekeken per mede-eigenaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”