Successie afhandelen zonder notaris

Speurder
Topic Starter
Berichten: 12

Successie afhandelen zonder notaris

#1 , 21 mar 2016 00:30

Mijn vader heeft een roerend vermogen van € 53500. Hij heeft vier kinderen.
Er is geen testament, geen onroerende goederen en zijn vrouw is jaren geleden overleden.
Hij woont meer dan vijf jaar bij twee van zijn kinderen, die de taak opnemen van mantelzorgers.
Momenteel heeft hij het statuut van palliatieve patiënt.
Als mijn vader komt te overlijden moet er dan een notaris aangesproken worden of kan men de successie zelf afhandelen.
Indien het zonder notaris kan, welke stappen moeten er dan ondernomen worden is er iemand die er ervaring mee heeft?
Hoe zou de berekening eruit kunnen zien.
Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 mar 2016 10:40

Ik denk zelfs dat jullie geen aangifte zullen moeten doen. Indien de tegoeden zijn zoals u zegt, erft elk kind - na aftrek van de begrafeniskosten -minder dan 12.500 €. Er moet dan niets betaald worden aan successierechten. Er is geen onroerend goed. In zo'n situatie aanvaardt de Registratie simpelweg een verklaring van iemand van de erfgenamen. U dient deze wel te contacteren voor een attest van erfopvolging om de gelden vrij te maken bij de bank.
Meld u eens terug op het forum als het zo ver is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 21 mar 2016 19:58

Het attest van erfopvolging komt inderdaad van de FOD Financiën, afdeling Registratie.
In de veronderstelling dat uw vader niet in Brussel-19 woonde maar welk in het Vlaamse Gewest is de Registratie echter niet meer bevoegd voor de aangifte van nalatenschap en dus ook niet meer voor de mogelijke vrijstelling van aangifte (een praktijk die inderdaad vele jaren lang in gebruik was bij die dienst).
Momenteel is Vlabel, een Vlaamse Overheidsdienst daarvoor bevoegd. Zij vragen van iedereen een aangifte, wat door gebruik te maken van hun aangifteformulier niet echt moeilijk meer is.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 22 mar 2016 13:16

Wolf, mijn ervaring de laatste maanden leert dat Vlabel eigenlijk alleen functioneert als 'postbus'. De afhandeling, het nazicht , de aanslag van een aangifte wordt nog altijd gedaan op het plaatselijk kantoor. Dat is evenwel een gewestelijk (arrondissementeel?) kantoor geworden.
Tot vorig jaar kon ik terecht minder dan 1 km van mijn deur, waar ik de mensen kende. Nu moet ik telefonisch contact nemen met de mensen in Mechelen. Simpeler is het niet geworden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 22 mar 2016 21:28

Mechelen is bijzonder in die zin dat Vlabel in hetzelfde gebouw zit als het Registratiekantoor van de FOD Financiën (elk op een eigen verdieping). Dat komt nergens anders voor, denk ik.

Vlabel ontvangt de aangifte van nalatenschap, berekent ze, stuurt de aanslagbiljetten op en doet de inning en desnoods de vervolging. Vlabel levert ook allerlei attesten af, behalve attesten van erfopvolging. Bij Vlabel moet alles aankomen in Aalst en wordt alles vanuit Aalst verstuurd.

De FOD Financiën levert de attesten van erfopvolging af, ontvangt de lijsten met banktegoeden en verzekeringen en verdeelt deze over de 3 gewesten.
De documentatie van de onroerende goederen gebeurt ook door de FOD. Om dat te kunnen doen, stuurt Vlabel kopies van de aangiftes en de bijbehorende aanslagbiljetten op naar de FOD. Attesten op zicht van de onroerende documentatie komen dus ook van de FOD.
De FOD heeft al zijn kleine kantoren gecentraliseerd.

(PS en de OV? Wordt verstuurd door Vlabel, na ontvangst van een kopie van de kadastrale legger die beheerd wordt door de FOD)

Mocht iemand nog niet weten wat "onvolmaakte staatshervorming" betekent; dit is er een voorbeeld van.

Speurder
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 19 apr 2016 17:27

Mijn vader heeft een roerend vermogen van € 53500. Hij heeft vier kinderen.
Er is geen testament, geen onroerende goederen en zijn vrouw is jaren geleden overleden.
Hij woont meer dan vijf jaar bij twee van zijn kinderen, die de taak opnemen van mantelzorgers.
Momenteel heeft hij het statuut van palliatieve patiënt.
Als mijn vader komt te overlijden moet er dan een notaris aangesproken worden of kan men de successie zelf afhandelen.
Indien het zonder notaris kan, welke stappen moeten er dan ondernomen worden is er iemand die er ervaring mee heeft?
Hoe zou de berekening eruit kunnen zien.
Groetjes
Beste Informanten,
Mijn vader is op 12 april 2016 overleden °15/09/1928 - † 12/04/2016 Brasschaat. Woonadres: Antwerpen.

In tegenstelling tot wat ik voorheen vermeldde heeft vader een roerend vermogen van € 71557,27. Zijn bank heeft een lijst met dit bedrag verstuurd naar ' Directie Registratie Brussel'.
Ik heb een 'Aangifte van een nalatenschap' gedownload via VLABEL.
Het invullen verliep redelijk tot ik aan de bladzijden strandde : Gemeenschappelijk vermogen p.14 - Passief p.16.- Eigen vermogen p.17 - Passief p.19.

Toen mijn vader zijn huurwoning verliet en bij twee van zijn kinderen introk, heeft hij al zijn huisraad aan een opkoper verkocht € 300.
In zijn nieuwe verblijf werd voor een éénpersoonsbed gezorgd, matras...een klein televisie toestel en een opberg meubel. In loop van de tijd is de eerste matras vervangen voor een speciale die decubitus ondersteunde.
Vader vormde samen met zijn kinderen een gezin.
Hoe vul ik aangehaalde pagina's conform in.
Kan iemand mij raad geven?

Alvast bedankt voor jullie inspanningen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 19 apr 2016 20:34

Die som moet opgegeven worden als 'eigen vermogen', één lijn per bankrekening, zoals vermeld op de brief van de bank. Indien hij geen eigen inboedel bezat, hoef je daar niets van te vermelden. Duid tevens aan : forfait voor begrafenis en andere schulden, tenzij de kosten hoger zijn dan die forfait.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Speurder
Topic Starter
Berichten: 12

#8 , 19 apr 2016 23:03

Dank voor uw reactie Wanton,

Geen eigen inboedel. Doe ik er goed aan om een woordje uitleg bij te voegen?
Op welke pagina moet normaal de inboedel genoteerd worden?
Op het document 'Passief ' p.19. Heb je de keuze : Ik kies voor een forfait : En daaronder staan twee teksten : Het forfait van de begrafeniskosten, ten belope van 6000 euro, te indexeren en Het forfait van de andere schulden van de erflater, ten belope van 1500 euro, te indexeren. Ik kruis ze allebei aan.

De begrafeniskosten zijn beduidend minder. Er komen nog kosten van het ziekenhuis, 13 dagen palliatieve zorg. Ik kom zeker niet boven deze forfaits, dat zou dus oké moeten zijn?
Mijn vader was militair op rust en heeft altijd afgedragen voor zijn begrafenis, hij zal er een tegemoetkoming voor ontvangen maar dat is niet voldoende om de kosten te dekken. Moet dat ergens vermeld worden?

Ik heel wat vragen, omdat ik het goed wil doen.
Voor ik het opstuur zal ik eerst een afspraak maken met een medewerker van de loketten voor erfbelasting en de registratiebelasting, kunnen we samen de aangifte eens overlopen.
Vriendelijke groet

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 20 apr 2016 10:57

Geen inboedel : dit komt regelmatig voor: mensen in rusthuis of die bij zoon/dochter wonen.

Forfait : idd beide aankruisen. De begrafenisvergoeding moet in principe mee opgenomen worden bij de aanwezige tegoeden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Speurder
Topic Starter
Berichten: 12

#10 , 20 apr 2016 12:24

Oké! De begrafenisvergoeding moet dus in principe bijgeschreven worden bij 'eigen vermogen' ?

Vriendelijke Groet

wolf2
Berichten: 2071

#11 , 20 apr 2016 19:52

Ik dacht dat de begrafenisvergoeding voor een ambtenaar niet belastbaar is in de successierechten. Ik zou ze niet vermelden.

Forfait andere schulden (1500): als je vader om één of andere reden elk jaar nog een (stevige) aanslag personenbelasting zou krijgen, dan kan dat bijkomend passief zijn later. Men kiest dan beter nu niet voor het forfait, als de som van het huidig passief en toekomstige personenbelasting dus groter is dan die 1500.

Dat hij één gezin vormde met één van zijn kinderen, speelt geen rol: men kan niet lager gaan dan het tarief in rechte lijn dat er dus al is. Het zou wel een rol spelen bij erfenissen tussen broers/zusters of in de zijlijn.

Heeft hij zelf een erfenis bekomen tijdens de laatste 3 jaar of een onroerend goed verkocht?

Speurder
Topic Starter
Berichten: 12

#12 , 21 apr 2016 01:02

Nee, niets ontvangen en niets verkocht (had geen onroerend goed).
Zeker is dat hij dit jaar een aanslag personenbelasting zal ontvangen en ik ga er vanuit, een laatste volgend jaar als afsluit.
Gewoonlijk moest hij tussen € 80 en € 120 terugbetalen aan de belastingen. Bruto inkomsten € 19.118.43 aanslag 2015 inkomsten 2014.
Kan jij ergens te weten komen of de begrafenisvergoeding van ambtenaren niet belastbaar is in de successierechten.

Bedankt voor uw interesse Wolf2

wolf2
Berichten: 2071

#13 , 21 apr 2016 20:24

Zie nummer 309 in dit boek

https://books.google.be/books?id=rdtrBA ... 22&f=false

Het idee is dat deze vergoeding niet toegekend wordt aan de overledene (en dus niet in zijn erfenis zat) maar aan diegene die zijn begrafenis betalen.

Je kan het altijd vermelden in de aangifte, buiten de optelling, en schrijf er dan bij "niet belastbaar volgens Decuyper 399".
Die boeken hebben ze in elke vestiging staan.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 22 apr 2016 19:14

Indien die begrafenisvergoeding voor ambtenaren te vergelijken is met de vergoeding die een ziekenfonds uitbetaalt, is het inderdaad niet nodig die te vermelden op de aangifte nalatenschap.
Ik ken het principe onvoldoende maar eigenlijk betaalt de ambtenaar zelf die vergoeding door een maandelijkse afhouding van zijn wedde. Feitelijk is het dus een tegoed op naam van de ambtenaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Speurder
Topic Starter
Berichten: 12

#15 , 27 apr 2016 21:37

Hallo informanten,

Bij de " aanvraag begrafenisvergoeding " Is er een bijlage met informatie en daar lees ik : Behoort de begrafenisvergoeding tot de activa van de nalatenschap?
De begrafenisvergoeding maakt 'geen' deel uit van de activa van de nalatenschap. Is er geen weduwe/weduwnaar , of een (of meerdere) erfgenamen in rechte lijn , dan wordt de vergoeding uitbetaald aan diegene die de begrafeniskosten heeft gedragen , wat ook de testamentaire bepalingen zij.

De vergoeding is inderdaad niet " belastbaar ".
Ik ben vandaag naar de notaris geweest , met mijn ingevulde papieren. Hij heeft ze bekeken en een paar (kleine) aanbevelingen gedaan. Voor hem waren ze conform. Voor deze prestatie heeft hij niets aangerekend.

Ik dank u allen voor jullie aanbevelingen in deze materie.

Speurder

Terug naar “Successie- & Registratierechten”