einde relatie/hypotheek?

afwachten
Topic Starter
Berichten: 3

einde relatie/hypotheek?

#1 , 26 nov 2007 13:38

Hallo,

Na een tijdje samen te wonen, besloten mijn vriend en ik om samen een huis te bouwen. We sloten hiervoor een hypothecaire lening af op onze beide namen. Ook de grond werd gekocht op beide namen.
We zouden binnenkort ons samenlevingscontract tekenen, maar plots heeft hij twijfels gekregen en is onze relatie stopgezet. In de praktijk betaalde ik de lening af. Hij wil niet in het huis. Ik wil het huis behouden. Het huis is evenwel nog niet volledig af (einde ruwbouwfase).
Ik heb nu een aantal vragen over de financiële kant van de zaak:
1. Ik veronderstel dat de hypotheek herschreven moet worden? Is dit dan voor het volledige bedrag van de hypotheek, maw ongeveer hetzelfde bedrag als wij bij de opening van de hypotheek betaald hebben?
2. De grond moet waarschijnlijk ook op naam gezet worden? Zijn dit puur dossierkosten of moeten hier ook registratiekosten op betaald worden?
3. Wat met gedeelte van het huis dat reeds opgebouwd is?

ik hoop dat er iemand me kan helpen...

groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 28 nov 2007 13:01

‘Ik wil het huis behouden’ vereist dat u het eigendomsdeel(grond + gebouw) van uw vriend KOOPT,wat een authentieke akte vereist inclusief registratierechten.

“Art.109.Het recht wordt op 1 pct vastgesteld voor:2°.de afstanden onder bezwarende titel,onder medeeigenaars,van onverdeelde delen in onroerende goederen...“(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Om de hypothecaire lening enkel op uw naam te brengen is het akkoord van de uitlener vereist.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”