Nieuwe wet 2016 ivm verkoop huis

pollerita
Topic Starter
Berichten: 48

Nieuwe wet 2016 ivm verkoop huis

#1 , 06 mar 2016 13:26

Hoi allen.

Volgens mij hebben ze me iets wijsgemaakt of gaat het over scheiden en verkoop huis....

Naar het schijnt zou er een nieuwe wet zijn die het volgende zegt,,,,,,,,,,


Als je een huis verkoopt binnen de drie jaar na aankoop, klein beschrijf, dan zou je geen boete meer betalen, en dit vanaf 1 januari 2016!
Heb hier al veel opzoekingen gedaan en ook op internet, maar niets concreet gevonden, dus heb ik sterk mijn twijfels.


In mijn specifiek geval heb ik een appartementje gekocht om te verhuren en zou dit misschien,,,na renovatie terug willen verkopen voor deze drie jaar om zijn.


Weet hierover iemand meer aub.
Gewoon over de nieuwe wet.

Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 06 mar 2016 14:48

Voorwaarde voor klein beschrijf is in Vlaanderen nog altijd dat je'r minstens 3 jaar gedomicilieerd bent met startdatum maximaal 3 jaar na aankoop. Een aankoop om te verhuren zal je dus een groot beschrijf opleveren (verhoogd met een boete). De regels zijn in 2016 niet veranderd.

pollerita
Topic Starter
Berichten: 48

#3 , 07 mar 2016 11:47

Beste

Bedankt voor de info, dan is het toch zo dat dit alleen geldt voor koppels die in echtscheiding zijn.?

grts

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 07 mar 2016 20:52

De wijziging bestaat wel degelijk.
Volgens Vlabel moeten mensen die een onderhandse akte hebben opgesteld (dus zonder notaris) om hun zaken te verdelen, 2,5% betalen. Enkel de notariële akten kregen de 1%.
Dat hebben ze nu gewijzigd (een tolerantie): 1% ook voor de onderhandse akten; en zelfs teruggave mogelijk voor het verschil voor die mensen die 2,5% betaalden enkel en alleen omdat ze onderhands gewerkt hebben.

pollerita
Topic Starter
Berichten: 48

#5 , 09 mar 2016 13:48

Bedankt voor de info al.
Maar in mijn specifiek geval geldt het dan wel of niet.
Het is een iets ander verkoop geweest via de notaris dan normale gang van zaken....

Heb een appartement gekocht: oktober 2015 " definitieve openbare verkoop na hoger opbod", dus de allerlaatste zitdag waar je direct moet tekenen en dus eigenaar bent op het einde van de zitting .
Aangezien hier de kosten sowieso 21,50% bedroegen, vroeg ik mij af
1: de huuroverkomst liep gewoon door, daarmee ben ik ook niet gedomicilieerd daar en wil het terug verkopen (binnen de drie jaar = boete)
2: kan ik de tien procent registratierechten meenemen naar een eventuele volgende aankoop of terug krijgen?
3: kan ik ook nog eens een boete krijgen,,,eventueel op de meerwaarde of omdat ik binnen de drie jaar terug verkoop?


bedankt op voorhand voor een antwoord.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2016 15:17

1. U zegt dat u niet gedomicilieerd bent vanwege een doorlopende huurovereenkomst. Kloppen uw data in uw verhaal wel? Zelfs als u zich onmiddellijk had gedomicilieerd, zou u er nog steeds maar een 5 maanden wonen.
Bij niet voldoen aan de voorwaarden van klein beschrijf dient u het verschil tussen groot en klein beschrijf bij te betalen, aangevuld met een boete van één derde van het verschil tussen groot en klein beschrijf.
2. Ja, met een maximum van 12.500€ (indien het 100% uw eigendom is)
3. Wegens verkoop binnen 3 jaar: nee, tenzij er speciale voorwaarden waren bij de openbare verkoop. De gezinswoning is vrijgesteld van meerwaarde belasting, maar dat zal in uw geval moeilijk gaan als u er niet gedomiciliëerd bent geweest.

pollerita
Topic Starter
Berichten: 48

#7 , 09 mar 2016 16:35

Bedankt voor het antwoord.


Maar ter duidelijkheid, ik ben de eigenaar(vanaf oktober 2015) en het appartement was reeds al een paar jaar verhuurd en dat was ook de bedoeling om daar zelf niet gaan te wonen. (dus volgens mij betekent dit toch dat in die 21,5 procent het groot beschrijf in zit)
Mij hebben ze toch altijd gezegd, als je een woning koopt om er zelf niet gaan te wonen is het altijd groot beschrijf, of vergis ik mij.

Op punt 3 : Er waren geen speciale voorwaarden waren bij de openbare verkoop, dus kan het toch zijn dat ik op de meerwaarde een boete moet betalen.

Nogmaals op voorhand dank.

Sirkii
Berichten: 5414

#8 , 11 mar 2016 20:06

De kans dat je nu een fiscale meerwaarde zal realiseren op de verkoop van uw 6 maanden geleden gekochte woning is klein. Als t lukt zou k met "plezier" dat beetje meerwaardebelasting betalen.

Meerwaardebelasting is potentieel verschuldigd als u verkoopt binnen de 5 jaar en er niet minimaal 6 of 12 maanden zelf in gewoond hebt.

Er wordt rekening gehouden met forfaitaire aankoopkosten (denk 25%), verkoopskosten, renovatieuitgaven, ... Je moet dus al echte winst maken vooraleer 16,5% + gemeentetaks op de meerwaarde verschuldigd te zijn.

pollerita
Topic Starter
Berichten: 48

#9 , 11 mar 2016 20:48

Bedankt voor de hulp (berichten)
Nu kan ik eigenlijk wel met een gerust hart terug verkopen, zonder dat er dit en dat komt bij kijken, en ook nog eens de registratierechten meenemen naar een eventuele volgende aankoop.

Bedankt

Terug naar “Successie- & Registratierechten”