verschuldigde onderhoudsgelden

hans80
Topic Starter
Berichten: 2

verschuldigde onderhoudsgelden

#1 , 22 feb 2016 18:11

In november 2015 heeft de rechter uitspraak gedaan dat m'n ex onderhoudsgeld moet betalen voor onze 2 kinderen en dat werd retroactief gesteld vanaf 1/1/2015. Op basis daarvan heeft m'n ex een overzicht gekregen van de bedragen en werd er een storting verwacht.
Echter is m'n ex onverwachts overleden en wordt ik geconfronteerd met het indienen van haar nalatenschap (daar ik het moet doen voor de minderjarige kinderen).
Nu stel ik mij de vraag of ik de verschuldigde/achterstallige onderhoudsgelden nog kan recupereren van de geblokkeerde rekening bij de bank of uit haar nalatenschap?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 22 feb 2016 18:56

Er lijkt me geen twijfel mogelijk over het bestaan van de schuld.

Om echter een betaling te bekomen van die schuld zal de tussenkomst van een notaris nodig zijn; op zijn minst moet hij een akte van erfopvolging opstellen om de rekeningen te deblokkeren.
Ook de vrederechter zal moeten tussenkomen gezien er minderjarige kinderen zijn. Normaal aanvaarden die alleen maar onder voorrecht van boedelbeschrijving.

Ik denk dus niet dat je die heren (M/V) buitenspel kunt zetten in dit geval

--------------------

De aangifte van de nalatenschap is maar een formaliteit in vergelijking met de burgerrechtelijke gebeurtenissen.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”