Naakte eigendom roerend goed

julleke
Topic Starter
Berichten: 14

Naakte eigendom roerend goed

#1 , 04 feb 2016 14:36

Mijn vader overleed in 1993. Met hard werken had hij rijkdom vergaard en dit veilig gesteld in Luxemburg, zoals velen deden. Na zijn overlijden, en door de geboden mogelijkheden bij repatrieren van kapitalen naar Belgie heeft mijn moeder alle sommen uit Luxemburg terug naar haar bank in Belgie gebracht. Haar bankier raadde haar aan om een deel van de totaalsom op mijn naam te plaatsen (ik ben enig kind) in naakte eigendom. Het geld werd belegd in aandelen e.d. en bedraagt een mooie portefeuille. Als vruchtgebruikster vloeien alle interesten af naar mijn moeder, dit is niet meer dan normaal. Op alle documenten hieromtrent staat achter mijn naam "in naakte eigendom" vermeld. Voor herbeleggingen dienen zowel ikzelf als mijn moeder te tekenen. Tot hiertoe is alles de normale gang van zaken.
Evenwel schijnt nu dat ik, in geval van overlijden van mijn moeder, successierechten moet betalen op de waarde van deze portefeuille die ik reeds in naakte eigendom bezit. Is dit correct ? Bij het overlijden van mijn vader heeft mijn moeder alle successierechten betaald.
Indien dit zo is, zou het dan niet het verstandigste zijn dat mijn moeder mij een schenking doet (zij mag dat tot max 150000 Euro, dacht ik) met een kost van 3% voor de akte en dat ik in de akte laat voorzien dat ik voor haar overlijden niet aan de hoofdsom mag komen en dat alle inyeresten naar haar blijven vloeien ? Dat zou toch pakken goedkoper zijn dan successierechten betalen ? Of niet ?
Met dank bij voorbaat voor uw reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 04 feb 2016 18:24

U zal het attest van erfopvolging en de aangifte van de nalatenschap van destijds terug moeten opvragen om te zien wie daar voor welk deel erfgenaam was.
Als daaruit blijkt dat uw moeder volle eigenaar is geworden van de sommen waarover u spreekt dan ze het bij leven mits 3 percent rechten te betalen aan u schenken.
Ze kan in de schenkingsakte laten opnemen dat ze het vruchtgebruik behoudt.
Ga best samen eens naar een notaris.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

frieda.M
Berichten: 129

#3 , 28 feb 2016 16:41

Men spreekt over 1993 en een bezit in naakte eigendom. Is dit niet een gewone handgift eigenlijk en vermits er meer dan 3 jaar verlopen zijn, moeten er toch geen successie meer op betaald worden dacht ik.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 28 feb 2016 17:00

Waarschijnlijk hebt u de naakte eigendom geërfd.
Indien dat werkelijk het geval is én het geld ofwel op een rekening op uw naam staat, ofwel op een rekening waarvan u naakte eigenaar bent en uw moeder vruchtgebruiker, dan wordt u bij haar overlijden volle eigenaar en zijn er
geen erfenisrechten verschuldigd.
Alle voorwaarden moeten wel zijn vervuld, ook de vormelijke!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”