Klein/groot beschrijf Aankoop 2de huis bij schenking 1ste huis

KimDJ
Topic Starter
Berichten: 1

Klein/groot beschrijf Aankoop 2de huis bij schenking 1ste huis

#1 , 03 feb 2016 11:31

Hallo,

Ik zit met het volgende:

Ik ben aan het uitkijken om een 2de woning te kopen.

Ik las dat wanneer je bv je eerste woning erft, je uw 2de woning toch aan klein beschrijf kan kopen mits KI 1ste woning niet hoger is dan 740€.
Kan dit ook als je de eerste woning als schenking gekregen hebt?
en hoe bezien ze een schenking, is dat meer richting erfenins of aankoop?

Al vast dank
Groeten
Kim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 03 feb 2016 18:35

U verwart toch één en ander. Men kan genieten van klein beschrijf ( 5 % ipv 10 %) bij de aankoop van een eerste woning indien het KI van die woning minder bedraagt dan 745 € basis. Zo'n woning noemt men 'bescheiden woning.'
Indien men reeds andere woningen bezit , wordt tevens rekening gehouden met het KI van de woning, behalve bij erfenis in blote eigendom van bloedverwanten in opgaande lijn. Bij erfenis in volle eigendom mag het KI van die woning slechts 1/4 bedragen van de grens van 745 € ( = 186.25)
Dus als u reeds een woning bezit, op andere wijze verkregen dan door erfenis van uw (groot)ouders , mag je klein beschrijf bij een volgende aankoop vergeten. Schenking : je ouders hebben een woning bij leven op uw naam laten zetten.
Deze grenswaarden worden bekeken per partner.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”