Aanslagbiljet registratiebelasting

wem16
Topic Starter
Berichten: 4

Aanslagbiljet registratiebelasting

#1 , 27 jan 2016 09:26

Ik deed een half jaar te rug een schenking van een effectenrekening. Met in bijlage de waardestaat van deze rekening op de schenkingsdatum (stel dat deze toen de waarde 100 had).

Op 30 november 2016 liet ik het voornoemde registreren EN voegde en een nieuwe waardestaat aan toe. Namelijk deze van de eerste werkdag van de lopende maand (dus 2 nov 16) en die op dat moment verminderd is tot 95 (Dus het afschrift van waardestaat van de rekening op 2 november vermeld als waarde 95).

Vandaag ontvangt de begiftigde het aanslagbiljet met de registratiebelasting.
De belasting van 3% is echter berekend op de volle 100 , Niet op de 95.

De begiftigde dient dan ook deze aanslag aan te klagen.
Heeft iemand meer concrete gegevens waaruit blijkkt dat inderdaad de eerste werkdag van de maand de belastingsgrondslag is?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 27 jan 2016 11:28

Het lijkt me toch logisch dat men de taxatie opstelt adhv. de waardestaat op het moment van de gift en niet op het moment van de registratie? Het moment van registratie is niet relevant (dit kan gemakkelijk nog enkele maanden later); het moment van schenking is waarop men de berekening maakt.

Waarom heeft u niet geopteerd voor een bankgift van de portefeuille? Dat had u makkelijk die 3% kunnen besparen.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”