Intrest (spaar)rekening blote eigendom

Karanog
Topic Starter
Berichten: 141

Intrest (spaar)rekening blote eigendom

#1 , 08 jan 2016 10:23

Nav het overlijden van mijn moeder (vader leeft nog) werd een spaarrekening blote eigendom geopend.
Nu zie ik dat de intrest ook op deze rekening werd gestort.
Is dit normaal?
Ik dacht dat de intrest op een (spaar)rekening van de vruchtgebruiker (hier mijn vader) moet gestort worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 08 jan 2016 10:45

Is dat wel goed met de bank afgesproken ?
Vele banken weigeren een dergelijke rekening wegens te veel werk.
Ik vrees dat enkel de bank je daar een antwoord op kan geven.

Maar het is inderdaad niet de bedoeling dat men intresten op een rekening blote eigendom stort, het is totaal fout zelfs.

Karanog
Topic Starter
Berichten: 141

#3 , 08 jan 2016 12:25

Bij kenmerken staat : "prive-gebr - naakte eigendom vruchtgebruik"

Tegenwoordig moet je voor zo'n zaken eerst een afspraak maken, ik weet dan toch graag (iets of wat) op voorhand wat kan/mag en niet.

Er zijn al wat 'fouten' gebeurd bij de bank, mijn vertrouwen is ondertussen al onder het nulpunt gezakt :(
Oa http://www.juridischforum.be/forum/view ... 52&t=65785

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 08 jan 2016 12:43

Denk dat er maar weinig banken zijn die zo een spaarrekening blote eigendom willen openen, omdat het voor hen ook niet simpel is

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 08 jan 2016 18:14

Denk dat er maar weinig banken zijn die zo een spaarrekening blote eigendom willen openen, omdat het voor hen ook niet simpel is
In deze tijd van elektronica, digitalisering en zo meer , zou dit een kleine ingreep moeten zijn. Bij elke rekening is toch een item : ' intresten op rekening ....' . In de meeste gevallen is dat dezelfde nummer, maar hier een andere invullen is toch geen werk.

Ik denk gewoon dat men het principe blote eigendom/vruchtgebruik in veel kantoren niet kent.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Karanog
Topic Starter
Berichten: 141

#6 , 08 jan 2016 21:44

Als een kantoor het principe niet kent, kan ze het toch door een andere dienst ( bvb van het hoofdkantoor) laten doen, die er wel mee vertrouwd is?

Maar ook volgens u, wanton, moet de intrest gestort worden op de rekening van de vruchtgebruiker?

Btw, als het principe zo slecht gekend is, wat doen al die erfgenamen dan waarbij er een langslevende echtgeno(o)t(e) is ?
Geen rekening blote eigendom openen en bij overlijden van die langslevende echtgeno(o)t(e) nog eens erfbelasting betalen op het deel waarop al erfbelasting betaald is?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 08 jan 2016 21:53

Geen rekening blote eigendom openen en bij overlijden van die langslevende echtgeno(o)t(e) nog eens erfbelasting betalen op het deel waarop al erfbelasting betaald is?

Dat is schering en inslag. De goedmenende burger loopt blindelings in die val.
De tollenaars van de registratierechten zullen de brave burger hier niet opmerkzaam op maken.
Ook in het algemeen de wetgever niet. Die incasseert graag van Jan Modaal. Duidelijke kwaliteitswetgeving zal hun worst wezen.
Spreekt vanzelf dat de echt vermogende kaste met duurbetaalde raadgevers niet in die val trapt en mits wat hocus pocus
nauwelijks erfenisrechten betaalt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 08 jan 2016 22:55

zelfs de notarissen wijzen er hun klanten niet op : kunnen ze later net zoals de fiscus een hoger ereloon vragen omdat de tweede erfenis ook hoger is.

Karanog
Topic Starter
Berichten: 141

#9 , 13 jan 2016 15:02

Reactie van de bank : "de intrest moet op een rekening van de vruchtgebruiker; dit had normaal zo moeten zijn, maar het hoofdkantoor heeft een fout gemaakt ...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 13 jan 2016 15:11

Als het een spaarrekening is maakt het niet veel uit want de intrest ligt rond het nulpunt......en wordt binnenkort misschien zelfs belast!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Karanog
Topic Starter
Berichten: 141

#11 , 13 jan 2016 15:45

Het gaat mij erom dat bij het overlijden van mijn vader in de toekomst, ik niet nog eens erfbelasting moet betalen op iets waarop ik al erfbelasting betaald heb bij het overlijden van mijn moeder.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 13 jan 2016 17:04

Op wiens naam staat die rekening?
Indien niet op naam van uw moeder moet u er bij haar overlijden geen erfenisrechten op betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Karanog
Topic Starter
Berichten: 141

#13 , 13 jan 2016 21:27

De rekening staat op naam van mezelf (als naakte eigenaar) en mijn vader (als vruchtgebruiker).

De 2e zin snap ik niet. Er staat geen rekening meer op naam van mijn overleden moeder.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 13 jan 2016 21:29

"moeder" moet "vader" zijn, sorry
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Karanog
Topic Starter
Berichten: 141

#15 , 14 jan 2016 07:58

Geen probleem, roharro, 'k ben blij met de hulp die ik hier krijg.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”