Lening huis op naam vader. Probleem bij erfenis

Jerufo
Topic Starter
Berichten: 2

Lening huis op naam vader. Probleem bij erfenis

#1 , 29 dec 2015 18:55

Hallo,

Vorig jaar was het dan de moment ik kon samen met mijn vriendin een mooi huisje kopen naar ons noden. Het spijtige was dat ik juist die moment al enkele maanden ziek was en de bank me geen lening wou geven. Wat is er gebeurd; mijn vader heeft de hypothecaire lening en dus het eigendom op zijn naam laten plaatsen. Zodat wij elke maand de aflossing van de bank aan mijn vader overmaken. De KI, brandverzekering en renovatie gebeuren allemaal op onze kosten.

Dus op dit moment wonen ik en mijn vriendin wel in ons droomhuis maar nu ik er even bij stil sta. Als het eigendom binnen 10 jaar afbetaald is zal dit nog steeds op mijn vader zijn naam staan natuurlijk. Natuurlijk krijgen we het huis dan van mijn vader later maar zo gemakkelijk zal het niet zijn veronderstel ik.

Bij overlijden van mijn vader zal ik wss nogmaals mijn broer moeten uitkopen omdat wij niet de rechtsgeldige eigenaar zijn van dit pand. En eigenlijk volgens de staat gewoon maar huurders zijn.

Hoe kan ik dit het best aanpakken om dit te voorkomen? Zodat ik niet 2 maal dit eigendom moet afbetalen.

Is er nog een mogelijkheid om de hypothecaire lening op naam te veranderen?


Ik hoor het graag

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 29 dec 2015 20:50

U kan de hypothecaire lening niet van naam wijzigen. Uw vader kan wel de woning aan u verkopen - voor zover u nu wel een woonkrediet kan krijgen. Hij kan in voorkomend geval de prijs velagen met de reeds gedane kapitaalsbetalingen. Derwijze is de woning van u en kan u ook fiscale aftrek genieten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 dec 2015 21:16

De fiscus zal wel registratierecht eisen op de volledige waarde van de woning. Of u dit kan betwisten durf ik niet over te oordelen.

Reclame

Jerufo
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 29 dec 2015 22:55

Bedankt voor enige klaarheid te brengen. Ik had zelf al een vermoeden dat dit de enige mogelijkheid was. Maar moet mijn vader niet enkele jaren wachten vooraleer hij het kan verkopen?

Of kan hij het huis direct verkopen en komt er dan een boete?

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 30 dec 2015 11:01

Is je vader voor 100% eigenaar volgens de notariële akte of bv slechts voor 10% (tien percent) ? Dat laatste is een verplichting die banken nogal eens opleggen als ouders mee borg staan voor een hypotheek.

Als't "10%" is zal je bij de overdracht naar jou van die 10% 2,5% (of 1% als't nu uiteindelijk al terug gezakt is) registratierecht betalen op de volledige waarde van het huis.

Als't "100%" is dan heb je een problem. Je vader kan dit huis zelf verkopen (of verplicht worden om het te verkopen bv om rusthuiskosten te betalen) Voorts kan uw broer de helft opeisen bij erfenis. Je kan je daar tegen indekken door de overeenkomst op papier te zetten en ervoor te zorgen dat alle betalingen door jou aan je vader traceerbaar zijn (dus alles via overschrijvingen met duidelijke mededelingen). Laat de overeenkomst door een advocaat opstellen zodat ze juridisch correct is.

Als't "100%" was en 't was een huis met klein beschrijf dan moet de koper er minimaal 3 jaar in gedomicilieerd zijn om de opleg naar groot beschrijf en de boete te vermijden. In dit geval uw vader ...

Terug naar “Successie- & Registratierechten”