verzaken aan verblijvingsgeding ? Uitvoerloon notaris

Joske12
Topic Starter
Berichten: 1

verzaken aan verblijvingsgeding ? Uitvoerloon notaris

#1 , 11 nov 2007 12:49

Na het overlijden van mijn schoonmoeder dient er door mijn schoonvader en mijn echtgenote een aangifte van nalatenschap opgesteld te worden voor de berekening van de successierechten. Mijn schoonouders hebben tijdens hun huwelijk een verblijvingsgeding (langst leeft al) laten opstellen bij een notaris. Nu vraagt deze notaris ,of zijn opvolger liever, om het netto-actief van de nalatenschap te kennen teneinde zijn uitvoerloon te kunnen berekenen. Dit ingevolge het feit dat er destijds door zijn voorganger een verblijvingsgeding opgemaakt werd.
Als het van mijn schoonvader afhangt zou hij willen verzaken aan dit verblijvingsgeding en bijgevolg terugvallen op het wettelijk stelsel ?
Kan hij hieraan alsnog verzaken (het betreft weliswaar geen keuzebeding) ?
Kan hij in geval van verzaking op die manier alsnog het uitvoerloon vermijden ?

Ik veronderstel dat mijn schoonvader in ieder geval geen successierechten zal moeten betalen op de gezinswoning gezien de vrijstelling ervan sedert begin dit jaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 11 nov 2007 20:48

De bepalingen die in een HK staan die betrekking hebben op de vereffenig/verdeling van het gemeenschappelijk vermogen zijn bepalingen die beide echtgenoten samen overeengekomen zijn.
Om die reden is het onmogelijk te verzaken aan de gevolgen van zo een overeenkomst (man had dit samen moeten doen).

In een keuzebeding verzaakt men er niet aan; men kiest iets uit de mogelijkheden die men samen overeengekomen is (zo kan ook men geen 7de optie kiezen als er maar 6 bestonden).

*******

Op het aandeel dat schoonvader verkrijgt in de gezinswoning moet hij inderdaad niet betalen.

Was het een verblijvingsbeding in volle eigendom en voor alle soorten goederen? Dan doet HIJ nu een goede zaak, maar zijn erfgenamen later zijn gezien (want die moeten betalen op een volledige woning in volle eigendom).

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”