Registratierechten na meer dan 10 jaar?

Wim.s
Topic Starter
Berichten: 1

Registratierechten na meer dan 10 jaar?

#1 , 09 dec 2015 18:50

Beste,

In Februari 2005 hebben wij een woning aangekocht met klein beschrijf.
Nu in december 2015 ( bijna 11 jaar na datum) krijg ik een aanslagbiljet van de vlaamse belastingsdienst ivm de registratiebelasting waarin een boete en nog verschuldigde rechten worden geeisd.

Mijn vraag is op zijn minst de redelijke termijn niet is overschreden en of dit nog niet verjaard is?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pdeleu
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mar 2016 22:44

Hallo,

Heb je dit ooit uitgeklaard? Zit in zelfde situatie denk ik.

Bedankt,
Peter

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 08 mar 2016 19:35

er bestaat al een zeer recent forum over dit onderwerp

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 mar 2016 20:07

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 54&t=70681
Hopelijk gaan niet alle 1300 betroffen Vlamingen hier een topic openen :roll:

KleineJurist
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mei 2016 16:28

Mijn vader heeft ook hetzelfde probleem gekregen. Mijn ouders hebben ons huis gekocht in 2007 en mijn moeder heeft zich in 2008 gedomicilieerd. Het is pas in 2011 dat mijn vader heeft zich gedomicilieerd (4jaar later dus). Mijn vader kreeg dit jaar een aanslagbiljet waarin hij 10.000€ boet moest betalen omdat hij voor de 3jaren na het aankoop zich niet had gedomicilieerd. Toen ik de registratierecht las zag ik bij art60 dat "Het voordeel van de vermindering bedoeld in artikel 53, eerste lid, 2°, en van de vermindering bedoeld in artikel 57 blijft alleen dan behouden zo de verkrijger of zijn echtgenoot of wettelijke samenwonende ingeschreven is in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister op het adres van het verkregen onroerend goed." Dus omdat zijn echtgenoot, mijn moeder had zich wel voor de 3jaren na aankoop gedomicilieerd was mijn vader niets schuldig! We kregen na 3 dagen een brief van de Waalse belastingdienst die zich excuseerde. :D

Terug naar “Successie- & Registratierechten”